افغانستان

سازمان همکاری اسلامی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد.

سازمان همکاری‌ اسلامی با صدور یک قطع‌نامه‌ بر تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق مردم، به‌ویژه حق تحصیل زنان و دختران در افغانستان با حکومت طالبان تاکید کرده است.

در این قطع‌نامه که روز یک‌شنبه، ۱۶ ثور، نشر شده، در آن از افغانستان «صلح‌آمیز، با ثبات و فراگیر» حمایت شده است.

این سازمان بر رسیده‌گی به مشکلات مردم افغانستان، از جمله چالش‌های بشردوستانه، حقوق ‌بشری، قومی، امنیتی، تروریسم و مواد مخدر نیز تاکید کرده است.

تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام در افغانستان از خواست‌های کشورهای عضو این سازمان از طالبان است.

سازمان همکاری‌ اسلامی بر اهمیت احترام کامل به حقوق ‌بشر، به‌ویژه حق کار و تحصیل زنان هم تاکید کرده و از کشورهای جهان خواسته است تا در این زمینه با طالبان ارتباط برقرار کنند.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان روزشنبه، ۱۵ ثور، پانزدهمین نشست دو روزه خود را در شهر بانجول، پایتخت گامبیا، برگزار کرده بود.

هیأتی از طالبان به ریاست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه این گروه نیز در این نشست شرکت کرده بود.

گفتنی است که در ماه سنبله سال گذشته سازمان همکاری اسلامی هیأتی را به رهبری اکادمی بین‌المللی فقه اسلامی و سایر نهادهای مذهبی جهان اسلام، به افغانستان فرستاده بود.

هرچند این هیأت در مورد مدارا و اعتدال در اسلام و حق آموزش و کار زنان، با مقام‌های طالبان گفت‌وگو کرده بودند، اما این گروه تا کنون به هیچ یکی از خواست‌های بین‌المللی در مورد رعایت حقوق بشر و تشکیل دولت همه‌شمول در کشور پاسخ مثبت نداده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا