افغانستاناقتصاد

طالبان به ارزش بیش از دو میلیون دالر زمرد پنجشیر را به فروش رسانده‌اند

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که این گروه بیش از ۲۰ قیراط زمرد پنجشیر را به ارزش بیش از دو میلیون دالر امریکایی به فروش رسانده است.

دلاور این اظهارات را روز پنج‌شنبه، ۱۶ قوس، در یک نشست خبری در کابل مطرح کرده است.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان گفته است که این گروه زمرد پنجشیر تا کنون در هفت مرحله به فروش رسانده‌اند.

 

به گفته او، طالبان برای ۴۰۰ تن جواز معدن‌کاری در پنجشیر صادر کردند و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار تن در معدن‌های این ولایت، مصروف کار هستند.

 

رژیم طالبان که با مشکلات شدید اقتصادی مواجه است، برای افزایش عواید خود به معادن افغانستان تکیه کرده است.

 

براساس آمار وزارت معادن و پترولیم طالبان، این زوارت در دو سال گذشته قرارداد ۲۰۰ معدن را امضا کرده که ۱۰۸ معدن تنها در یک سال گذشته به قرارداد داده شده است.

 

گفتنی است که بیشتر قرار دادهای استخراج معادن از سوی طالبان رسانه‌ای نشده و یا جزییات آن نیز به مردم شریک ساخته نشده است.

 

با این حال، شماری از کارشناسان و مختصصان، امضای قرارداد استخراج معادن را از سوی شرکت‌های که کشورهای‌شان رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، پرسش‌ برانگیز و غیرقانونی می‌دانند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا