افغانستان

مک‌کال: با هرآنچه در توان دارم با به رسمیت شناختن طالبان مخالفت می‌کنم

رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده اظهارات جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در مورد نقش طالبان در سرکوب القاعده را کاملاً دور از واقعیت خوانده و آن را به مثابهٔ “سفیدسازی طالبان” خوانده است.

مایکل مک‌کال روز (پنجشنبه ۱۵ سرطان) با نشر بیانیه‌ای گفت: “اظهارات رییس جمهور بایدن را تنها می‌توان به مثابهٔ تلاشی برای سفیدسازی روابط دیرینه طالبان و القاعده تفسیر کرد و حتا ممکن است تلاشی برای سوق دادن امریکا در مسیر به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حکومت افغانستان باشد. این چیزی است که من تمام تلاشم را برای مخالفت با آن انجام خواهم داد.”

بایدن روز جمعهٔ گذشته گفت: “یادتان می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم که القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم که آنان آنجا نخواهند بود. گفتم که از طالبان کمک خواهیم گرفت. حالا چه می‌شود؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود.”

اظهارات بایدن در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش وزارت خارجهٔ ایالات متحده بود که کاستی‌های کاری حکومت‌های بایدن و دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده را به عنوان عوامل کلیدی خروج پرهرج و مرج قوای امریکایی از افغانستان برجسته کرده است.

رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر پیشین شبکهٔ القاعده گفت: “کاملاً از حقیقت دور است که رییس جمهور بایدن ادعا می‌کند که القاعده دیگر در افغانستان فعالیت نمی‌کند یا طالبان به نوعی شریک امنیت ملی ما در منطقه شده است.”

اما کارین ژان-پییر، سخنگوی قصر سفید، روز جمعهٔ گذشته در مورد اظهارات جو بایدن وضاحت داد و افزود که رییس جمهور بایدن باید تصمیم دشواری می‌گرفت تا به طولانی‌ترین جنگ امریکا نقطهٔ پایان بگذارد و در عین حال مراقب تروریزم نیز باشد.

ژان-پییر با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر پیشین شبکهٔ‌ القاعده، در حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکایی در شهر کابل گفت: “ما رهبر القاعده را بدون حضور هرگونه نیروی نظامی در ساحه از بین بردیم.”

افزون بر پییر، یک مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، در صحبت با صدای امریکا گفت که اشارهٔ بایدن به “کمک” طالبان در جنگ علیه تروریزم، کشته شدن یک رهبر شاخهٔ خراسان داعش توسط طالبان در افغانستان بود. گزارش شده است که این فرمانده داعش طراح حملهٔ مرگبار انتحاری در نزدیکی میدان هوایی کابل بود. در این حمله که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان صورت گرفت، ۱۳ نظامی امریکایی و کم از کم ۱۶۰ شهروند افغان کشته شدند.

مک‌کال همچنین می‌گوید که ملل متحد و جنرال‌های ارشد ایالات متحده مرتباً توانایی‌های رو به رشد القاعده را گزارش می‌دهند که نه تنها توسط طالبان کنترول نمی‌شود، بلکه از طریق کمک‌های مالی و همکاری امنیتی از سوی طالبان کمک نیز می‌شود.

مک‌کال اظهارات رییس جمهور بایدن را در مغایرت به گزارش سازمان ملل متحد در مورد حضور گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان که تهدیدی را متوجه منطقه کرده اند،‌ خوانده است.

ملل متحد در گزارشی که اوایل سال روان نشر کرد،‌ افغانستان را به عنوان “منبع اصلی تهدید تروریستی برای آسیای مرکزی و جنوب آسیا” یاد کرده است. در این گزارش آمده است: “روابط میان القاعده و طالبان نزدیک باقی‌مانده است.”

اما حکومت بایدن گزارش ملل متحد را رد کرده و با اشاره به قابلیت واشنگتن برای مبارزه با دهشت افگنی از راه دور تاکید دارد که القاعده در افغانستان تهدیدی برای قلمرو ایالات متحده نیست.

یک مقام امریکایی گفت که حکومت ایالات متحده گروه القاعده را زیر نظر دارد تا “قابلیت انجام حمله علیه ایالات متحده و منافع آن را در خارج از خاک افغانستان نداشته باشد.”

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا