اقتصادجهان

سالانه ده‌ها میلیارد دالر طلا به گونۀ غیرقانونی از افریقا قاچاق می‌شود.

بر بنیاد یک گزارش تازه، سالانه میلیاردها دالر طلا از افریقا به خارج و به ویژه امارت متحدۀ عرب قاچاق شده و پس از تصفیه و جلا دادن در آن کشور، به دسترس مشتریان در سراسر جهان قرار می‌گیرد.

نهاد موسوم به “سویس‌‌اید” (Swissaid) مستقر در سویس با نشر گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۴۵۶ متریک تن طلا که ارزش آن بیش از ۳۰ میلیارد دالر امریکایی می‌شود، به خارج از این قاره قاچاق شده و مقاصد اصلی آن، امارات متحدۀ عرب، ترکیه و سویس بوده است.

نویسندگان این گزارش گفته اند که هدف آنان با نشر این گزارش، شفاف‌تر شدن تجارت طلای افریقا و تحت فشار قرار دادن بازیگران این صنعت است.

ایوان شولز، یکی از نویسندگان این گزارش، به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفته است: “ما امیدوار ایم که این کار، شرایط زندگی مردم محلی و شرایط کار معدن‌چیان در سراسر افریقا را بهبود ببخشد.”

این گزارش نشان داده که بین ۳۲ تا ۴۱ درصد طلا تولید شده در افریقا اعلام ناشده باقی مانده است. در سال ۲۰۲۲ میلادی، کشور گانا، بزرگترین تولیدکنندۀ طلا در افریقا و پس از آن، کشورهای مالی و افریقای جنوبی در ردۀ دوم و سوم قرار داشتند.

در گزارش آمده است که امارات متحدۀ عرب مقصد اصلی طلای قاچاق شدۀ افریقا بوده و حدود ۴۰۵ تن طلا از تولیدات اعلام نشدۀ این کشور بوده است.

طی یک دورۀ ۱۰ ساله، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ میلادی، این مقدار به دوهزار و ۵۶۹ تن طلا به ارزش نزدیک به ۱۱۵ میلیارد دالر رسیده است.

در گزارش آمده که واردات و صادرات میان امارات متحدۀ عرب و کشورهای افریقایی در سال‌های اخیر افزایش یافته که بر اساس آن، به نظر می‌رسد میزان طلای قاچاق شده از افریقا در دهه گذشته رو به افزایش بوده است. به گونۀ مثال، قاچاق طلا در سال ۲۰۲۰ میلادی از ۲۳۴ تن به ۴۰۵ تن ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، سوییس، یکی دیگر از خریداران اصلی طلای افریقا بوده و این کشور در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۱ تن طلا اعلام نشده را از افریقا وارد کرده است.

یکی از مقامات امارات متحدۀ عرب در واکنش به این گزارش گفته است که این کشور گام‌های مهمی را برای رفع نگرانی‌ها در مورد قاچاق طلا از افریقا و خطرات ناشی از آن برداشته است. این مقام امارات متحدۀ عرب تاکید کرده که ادامه رشد بازار طلای امارات نشان‌دهنده اعتماد جامعه بین‌المللی به فرآیند آن است.

او افزوده است: “امارات متحده عرب در تلاش‌های خود برای مبارزه با قاچاق طلا و تضمین بالاترین استاندردهای شفافیت و پاسخگویی در بخش طلا و فلزات گران‌بها ثابت قدم است.”

حکومت سوییس گفته است که از مشکلات موجود در قسمت ردیابی منشای طلا آگاهی دارد و اعلام کرد که اقداماتی را برای جلوگیری از سرازیر شدن غیرقانونی طلا انجام داده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا