افغانستان

پوتین: باید مطمین شویم که حکومتی با مشارکت همه اقوام در افغانستان تشکیل می‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تازه‌ترین اظهارات خود بر تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد. پوتین گفت باید مطمین شویم که همه توافقات در سطح سازمان ملل، از جمله حکومتی با مشارکت همه اقوام افغانستان اجرا می‌شود.

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه، ۱۶ جوزا، در سن‌پترزبورگ همزمان به تامین روابط با طالبان نیز تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه در نشستی با مدیران رسانه‌ها در سن‌پترزبورگ گفت که در سفرش به تاشکند با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور اوزبیکستان در مورد افغانستان نیز گفت‌وگو کرده است.

آقای پوتین توضیح داد: مشکلی که اوزبیکستان با آن مواجه است مشکل دسترسی به دریاها است؛ «در اینجا گزینه‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله توسعه لوژستیک از طریق خاک افغانستان.»

پوتین در عین حال تاکید کرد که در این راستا، ثبات در افغانستان هم برای اوزبیکستان و هم برای روسیه بسیار مهم است.

او گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه توافق‌ها در سطح سازمان ملل اجرا می‌شوند، از جمله حکومتی با مشارکت همه اقوام افغانستان. این یک موضوع ظریف و بسیار مهم است. اما ما نیاز به ایجاد روابط با طالبان داریم.»

آقای پوتین افزود: «ما باید به نحوی روابط با کشور همسایه را بهبود بخشیم، به خصوص که اوزبیکستان مرز طولانی دارد و ما باید امنیت را تضمین کنیم و تکرار می کنم، لوژستیک را توسعه دهیم.»

رئیس‌جمهور روسیه چند روز پیش در سفر به تاشکند نیز برقراری روابط با طالبان را یک نیاز دانست، زیرا به گفته او، این گروه کنترول افغانستان و اراضی آن را در اختیار دارد.

ولادیمیر پوتین گفت: «باید با توجه به این واقعیت عمل کنیم و روابط خود را متناسب با آن تنظیم کنیم.»

رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه، هشتم جوزا، در تاشکند به خبرنگاران گفت: «آن‌ها کنترول کشور و قلمرو آن را در دست دارند و حاکمان فعلی افغانستان اند.»

پوتین بدون وضاحت بیشتر از مشکلات موجود در افغانستان یاد کرد و گفت که «همه از آن آگاهی دارند.»

با این‌حال، رئیس‌جمهور روسیه افزود: «این‌که چگونه با قدرت فعلی [طالبان] رابطه برقرار کرد، پرسش دیگری است، اما باید به نحوی[با آنان] رابطه داشته باشیم.»

او از رایزنی با شرکای منطقه‌ای از جمله در آسیای میانه، درباره روابط با طالبان یاد کرد و گفت: «ما نظرات هر یک از شرکا و دوستان خود را در نظر می‌گیریم و در ارتباط به این موضوع هماهنگ خواهیم بود.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا