افغانستان

حقوق بشر سازمان ملل: طالبان فوراً مجازات بدنی را متوقف کنند

جرمی لارنس، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد در واکنش به شلاق زدن ده‌ها تن توسط طالبان در ولایت سرپل می‌گوید که این گروه باید فوراً مجازات بدنی شهروندان در افغانستان را متوقف کند.

حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه‌شب، ۱۶ جوزا، در بیانیه‌ای به نقل از لارنس نگاشته است که طالبان در سرپل ۴۸ زن و ۱۵ مرد را به اتهام فرار از منزل و «جرایم اخلاقی» پیش از تکمیل دوره محکومیت‌شان در زندان، با حضور داشت صدها باشنده محل شلاق زده‌اند.

وی افزوده است: «تنبیه بدنی نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر است. افغانستان عضو کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.»

به گفته سخنگوی حقوق بشر، زنانی که در ملاء عام به خاطر ارتکاب «جرایم اخلاقی» مجازات می‌شوند، پس از اعمال مجازات بدنی در معرض خطر افزایش خشونت از سوی خانواده و اجتماع خود قرار می‌گیرند.

این نهاد بین‌المللی همچنان از طالبان خواسته است تا حق دسترسی متهمان به محکمه عادلانه و وکیل مدافع را فراهم کنند.

این در حالی است که پیشتر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز شلاق زدن افراد توسط طالبان در ولایت سرپل را محکوم کرده بود.

گفتنی است که طالبان روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۵ جوزا) ۵۲ تن به ‌شمول زنان را در ورزشگاه سرپل در ملاء عام شلاق زده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا