جهان

پسر جو بایدن در پرونده خرید غیرقانونی اسلحه مجرم شناخته شد

دادگاهی در ایالت دلاور آمریکا، هانتر بایدن، پسر جو بایدن را در پرونده خرید غیرقانونی اسلحه مقصر دانست.

پسر رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ در حالی که همچنان مواد مخدر مصرف می‌کرده یک اسلحه کلت کبری خریداری کرده بود. آقای بایدن در فرم خرید آن اسلحه به دروغ نوشته بوده مواد مخدر غیرقانونی مصرف نمی‌کند در حالی که در همان بازه زمانی کراک استفاده می‌کرده است.

هیئت منصفه ۱۲ نفره در دادگاه فدرال، هانتر بایدن را در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و او را به نخستین فرزند یک رئیس جمهور حاضر در کاخ سفید تاریخ آمریکا تبدیل کرد که در یک دادگاه مجرم شناخته شده است.

هانتر ۵۴ ساله پس از شنیدن حکم به آرامی سرش را تکان داد و سپس اعضای تیم حقوقی خود را در آغوش گرفت و از آنها تشکر کرد. او بدون اینکه اظهار نظری کند پس از پایان جلسه دادگاه محل را ترک کرد.

جو بایدن پس از صدور حکم در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتیجه این پرونده را می‌پذیرد و به روند فضایی احترام می‌گذارد. آقای بایدن در عین حال اضافه کرد که پسرش درخواست تجدیدنظر را بررسی خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست هانتر برای این پرونده چه مجازاتی را متحمل خواهد شد. قاضی هیچ تاریخ مشخصی برای صدور حکم تعیین نکرده اما اضافه کرده که احتمالا در یک بازه زمانی ۱۲۰ روزه این حکم صادر خواهد شد. به این ترتیب نهایتا یک ماه پیش از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر حکم این پرونده که می‌تواند بر فعالیت‌های انتخاباتی بایدن نیز اثر بگذارد صادر خواهد شد.

بر اساس قوانین، مجازات چنین جرمی می‌تواند حبس بین ۱۵ تا ۲۱ ماه باشد اما کارشناسان حقوقی می‌گویند که متهمان در موارد مشابه اغلب مجازات سبک‌تری را دریافت می‌کنند. ضمن اینکه با توجه به نداشتن سوء‌پیشینه هانتر احتمال دارد دادگاه به جای حکم زندان، برای او جریمه نقدی صادر کند.

 

در هفته‌های اخیر کمپین انتخاباتی ترامپ حملات فراوانی را به بایدن ترتیب داده و رئیس جمهور آمریکا را به خاطر پرونده پسرش مورد انتقاد قرار داده‌اند. با این حال و بر اساس نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس که در ماه فوریه برگزار شده بود، حدود ۶۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌بودند که پرونده هانتر بایدن تاثیری بر رای آنها به جو بایدن نخواهد داشت.

 

این محاکمه پس از محکومیت کیفری ترامپ در ۳۰ مه انجام شد، جایی که رقیب جو بایدن به نخستین رئیس جمهور پیشین ایالات متحده تبدیل شد که در یک پرونده کیفری مجرم شناخته شده است.

 

واکنش جو بایدن

جو بایدن بعد از صدور حکم برای پسرش در بیانیه‌ای گفت: «همانطور که هفته گذشته گفتم همانطور که رئیس جمهور هستم یک پدر نیز هستم. من و جیل پسرمان را دوست داریم و به مردی که او امروز هست افتخار می‌کنیم. بسیاری از خانواده‌هایی که عزیزانشان با اعتیاد مبارزه کرده‌اند احساس غرور ما را درک می‌کنند و می‌دانند وقتی کسی که دوستش دارند می‌تواند از اعتیاد خارج شود چه احساسی می‌توان داشت.»

 

پدر جو بایدن چندین سال درگیر اعتیاد بود و بنا به شهادت همسر و دوست دختر پیشینش برای مدتی مقدار زیادی کراک مصرف می‌کرده است. با این حال هانتر می‌گوید که چند سال است که پاک شده و دیگر مواد مخدر استفاده نمی‌کند. هانتر بایدن، تنها پسر زنده جو بایدن و فرزند مشترک او با همسر نخستش است که در یک حادثه رانندگی در سال ۱۹۷۲ جان خود را از دست داد. اما هانتر که او هم در زمان آن تصادف رانندگی در خودرو بود، از آن حادثه جان سالم به در برد. جو بایدن بعدا با همسر کنونی خود یعنی جیل ازدواج کرد

هانتر بایدن همچنین در ماه سپتامبر در کالیفرنیا به اتهام عدم پرداخت یک میلیون و ۴۰۰ میلیون دلار مالیات محاکمه خواهد شد. مقام‌های قضایی می‌گویند پسر رئیس جمهور آمریکا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ این مالیات را پرداخت نکرده و در صورتی که در آن پرونده محکوم شود ممکن است با مجازاتی تا ۱۷ سال زندان رو به رو شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا