افغانستاناقتصاد

طالبان: قرارداد پروژه کاسا ۱۰۰۰ امضا شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از امضای قرارداد پروژۀ کاسا-۱۰۰۰ میان نمایندگان کشورهای دخیل در این پروژه خبر داده است.

کاسا-۱۰۰۰ یک پروژۀ بزرگ اقتصادی است که برق را از آسیایی میانه به آسیایی جنوبی انتقال می‌دهد و بانک جهانی آن را تمویل می‌کند.

شرکت برق افغانستان نیز امروز (شنبه ۱۹ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که نشستی با حضور نمایندگان بانک جهانی، افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان جهت آغاز پروژه کاسا-۱۰۰۰ به تاریخ هفتم و هشتم مارچ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

در اعلامیه آمده است که بنابر درخواست کشورهای دخیل منطقه و “آمادگی و اطمینان” از سوی شرکت برق افغانستان، کار پروژه کاسا-۱۰۰۰ دوباره از سر گرفته می‌شود.

شرکت برق افغانستان گفته است: “قرار است این پروژۀ مهم برق‌رسانی بعد از دو سال تاخیر در ماه ثور سال ۱۴۰۳ با حمایت مالی بانک جهانی دوباره آغاز شده و در اخیر سال ۱۴۰۴ تکمیل شود”.

قرارداد پروژۀ کاسا-۱۰۰۰ پس از آن به امضا می‌رسد که بانک جهانی به تاریخ ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) آغاز دوبارهٔ فعالیت‌های پروژهٔ انرژی پاک ۱.۲ میلیارد دالری کاسا-۱۰۰۰ را در افغانستان تصویب کرد که در آن، تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان نیز شامل اند.

بانک جهانی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کار ساخت و ساز در سه کشور اشتراک‌کنندهٔ دیگر نزدیک به تکمیل شدن است و این کشور‌ها خواستار آغاز مجدد فعالیت‌های کاسا-۱۰۰۰ در افغانستان شدند تا از خطر مبدل شدن آن به یک دارایی متروک جلوگیری شود.

انجمن توسعهٔ بین‌المللی بانک جهانی این پروژه را تمویل می‌کند، اما بانک جهانی گفته است که کار‌های آن به گونهٔ انجام خواهد شد که نظام حکومت طالبان در آن دخیل نخواهد بود.

رهبران وقت افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان در ماه ثور ۱۳۹۵ خورشیدی، پروژۀ انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ را در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح کردند.

این پروژه از قرغیزستان تا پاکستان ۱۲۲۷ کیلومتر طول دارد که ۴۴۷ کیلومتر در آسیای میانه است و متباقی آن از شش ولایت و ۲۳ ولسوالی افغانستان عبور می‌کند.

شرکت برق افغانستان در اعلامیه‌اش گفته است: “تاسیسات پروژۀ کاسا- ۱۰۰۰از بندر شیرخان کندز الی تورخم ننگرهار به طول ۵۸۰ کیلومتر در افغانستان تکمیل می‌شود”.

قرار است که پس از بهره برداری این پروژه، افغانستان سالانه در کنار ۳۰۰ میگاوات برق، حدود ۴۵ میلیون دالر عاید به دست آورد.

قرارداد لین انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ با ارزش بیش از ۲۳۵ میلیون دالر میان شرکت برق افغانستان و شرکت‌های هندی KPTL و KEC امضا شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا