افغانستان

رسانه های پاکستان: تجارت افغانستان و پاکستان از مرز تورخم کاهش یافته است

روزنامه پاکستانی دان نوشت که به رغم وعده‌های مقامات پاکستان درباره افزایش مبادلات تجاری با افغانستان از مسیر تورخم، میزان تجارت از این گذرگاه کلیدی پیوسته کم شده است.

به نقل از دان، آمار رسمی نشان می‌دهد که حجم مبادلات از ۱.۳ میلیارد به ۸۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

اوج مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۶ بود که به بیش از یک میلیارد دالر در سال می‌رسید. این روزنامه دلیل این کاهش را «کم شدن علاقه و عدم هماهنگی میان نهادهای دولتی» پاکستان دانسته است.

رئیس انجمن صادرکنندگان ایالت خیبرپختونخواه به این روزنامه گفت که مقامات پاکستانی اقدام عملی برای بالا بردن ظرفیت مرز تورخم و رفع مشکلات برنداشته اند.

این هفته وزیر تجارت طالبان برای صحبت در مورد رفع موانع تجاری میان دو کشور به پاکستان سفر کرد. روزنامه‌های پاکستانی گزارش دادند که نورالدین عزیزی برسر ساده‌سازی رویه‌ها و مقررات بازرگانی با سید نوید قمر، وزیر تجارت پاکستان، صحبت کرده است.

روزنامه اکسپرس تربیون نوشت که آن‌ها درباره افزایش تسهیلات گمرکی برای بالارفتن میزان مبادلات تجاری میان دو کشور صحبت کردند.

حاجی جابر شینواری، رئیس انجمن صادرکنندگان ایالت خیبرپختونخوا گفت که حکومت پاکستان اراده‌ای برای گسترش مبادلات بازرگانی با افغانستان و حل مشکلات تاجران و موترداران ندارد.

زاهدالله شینواری، رئیس اتاق تجارت و صنایع سرحد نیز به بی‌میلی حکومت پاکستان اشاره کرد. او به دان گفت که به رغم کاهش مبادلات تجاری با افغانستان، مقامات گمرکی میزان ترخیص کالاها را ۸۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۵ پایین آورده‌اند.

او اعتقاد دارد که نبود موافقتنامه‌های تجاری، از جمله قرارداد تجارت آزاد، در کاهش تجارت میان دو کشور نقش داشته است.

یک تاجر پاکستانی به این روزنامه گفت که مقررات تجارت مرزی که پاکستان در سال ۲۰۱۶ عملی کرد، «عامل اصلی» افت مبادلات تجاری بوده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا