افغانستان

هشدارملل متحد: مهاجران اخراج شده از پاکستان ممکن به دلیل سرمای شدید زمستان جان ببازند

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در آخرین گزارش خود هشدار داد اگر برای افغان‌هایی که از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، پناهگاه مناسب فراهم نشود، آنان ممکن به دلیل سرمای شدید زمستان جان‌های‌شان را از دست بدهند.

 

اسلام‌آباد در اوایل اکتوبر سال روان میلادی اعلام کرد که همه مهاجران بدون اسناد تا اول نومبر آن کشور را ترک کنند، در غیر آن، نخست آنان دستگیر و سپس از آن کشور اخراج می‌شوند. از آن پس تا حالا، نزدیک به ۵۰۰ هزار افغان مهاجر یا مجبور به ترک پاکستان شده اند و یا هم از آن کشور به طور جبری اخراج شده اند.

 

بسیاری از مهاجران بدون اسناد مقیم پاکستان، شهروندان افغانستان اند و اسلام‌آباد ادعا می‌کند که پالیسی آن مبنی بر اخراج مهاجران غیر قانونی، شهروندان کدام کشور مشخص را هدف قرار نمی‌دهد. مقامات پاکستان قبل از اخراج اجباری مهاجران گفته بود که ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون اسناد در آن کشور زندگی می‌کردند.

 

اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، فشار بیشتر را بر سازمان‌های کمک‌ رسانی وارد کرده است، سازمان‌هایی که کمک‌ها و خدمات ضروری از جمله خدمات صحی را برای افغان‌ها فراهم می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، سرمای شدید در مرز‌های افغانستان، وضعیت مهاجران اخراج شده از پاکستان را وخیم تر کرده است.

 

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با نشر گزارشی گفته است که بسیاری از افغان‌هایی که از پاکستان برگشته اند، آسیب پذیر اند. بر اساس این گزارش، اگر برای مهاجران اخراج شده پناهگاه‌های مناسب فراهم نشود، آنان در جریان سرمای شدید زمستان ممکن جان‌های‌شان را از دست بدهند، به ویژه زنان و کودکان.

 

بر اساس این گزارش، مهاجران افغان که به سرحد می‌رسند، بی‌نهایت خسته می‌باشند و به کمک‌های عاجل از جمله حمایت ”روانی اجتماعی” نیاز دارند.

 

شماری از خانواده‌ها به ملل متحد گفته اند که آنان در برخی از مناطق افغانستان، به ویژه مناطق کوهستانی، از سرمای شدید زمستان نگرانی دارند و ممکن نتوانند به صورت فوری به خانه‌های شان برگردند.

 

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز یکشنبه در پیامی به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است بسیار از افغان‌ها که به سرحد می‌رسند، به دلیل سرمای شدید از بیماری از جمله برونشیت رنج می‌برند.

 

بر اساس این گزارش، بسیاری از افغان‌هایی که از پاکستان اخراج می‌شوند، وسایل از جمله لباس‌ ندارند و به همین دلیل، نمی‌توانند خود را در مقابل عوامل متعدد محافظت کنند.

 

در این گزارش آمده است، شماری از افغان‌هایی که به افغانستان بر گشته اند، هیچگاه در این کشور زندگی نکرده اند و آنان برای یک یا چند نسل در پاکستان زندگی کرده اند و احتمالاََ در افغانستان خانه و یا اقارب نداشته باشند.

 

در این گزارش آمده است که این مهاجران برای کرایه گرفتن خانه، نیاز به پول نقد دارند و در حالیکه شماری از آنان برای مدتی ممکن با دوستان و اقارب‌شان زندگی کنند، شماری از آنان به خانه‌‌هایی بر می‌‌گردند که نیاز به ترمیم دارد. کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که برای این خانواده‌ها خیمه فراهم خواهد کرد.

 

این اداره گفته است، آنعده از مهاجرانی که هیچ جایی نمی‌توانند بروند و امکانات‌شان محدود است، آنان ممکن در کمپ‌هایی باقی بمانند که در نزدیکی سرحد میان افغانستان و پاکستان احداث شده اند.

 

یک کمیتهٔ طالبان گفته است که در دو گذرگاه مرزی‌-تورخم و اسپین بولدک- برای مهاجران غذا، آب، سیم کارت تیلفون و لباس توزیع می‌کند. اما سرمای شدید و دسترسی محدود به آب و بهداشت، موجب گسترش امراض و سوی تغذیه در میان مهاجران اخراج شده از پاکستان شده است.

 

در گزارش ملل متحد آمده است که زنان و دختران با آزمون‌های اضافی مواجه اند، زیرا آنان باید با محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان تعامل کنند.

 

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که نزدیک به ۸۰ درصد افغان‌هایی که از پاکستان برگشته اند، زنان و کودکان می‌باشند.

 

در این گزارش آمده است که بسیاری از زنان ممکن شرایط ”نا راحت کننده” را تجربه کرده اند، زیرا آنان به دلیل نداشتن اسناد، قربانی بازداشت غیر قانونی، شاهد دستگیری همسر، اعضای خانواده شده و یا هم هنگام برگشت به افغانستان از اقارب و نزدیکان‌شان جدا شده اند.

 

شماری از زنان به کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته اند که آنان “مجبور” شدند تا در آزای پرداخت کرایه ترانسپورت، وسایل ولوازم‌شان را تبادله کنند. آنان گفته اند که تمام دارایی‌های خود را رها کرده و لوازم و درآمد‌شان توسط مقامات پاکستانی گرفته شده است.

 

سرکوب مهاجران توسط حکومت پاکستان به یک موضوع جنجال برانگیز تبدیل شده و گروه‌های حامی حقوق بشر، طالبان و ادارات کمک‌ رسانی ملل متحد، این اقدام اسلام‌آباد را محکوم کرده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا