افغانستانخبر برتر

حکومت طالبان توزیع پاسپورت را متوقف کرد.

اداره پاسپورت طالبان اعلام کرده است که روند توزیع و چاپ پاسپورت تا زمان نامعلومی متوقف شده است. این نهاد گفته است که توزیع پاسپورت به دلیل تغییرات مثبت در سیستم تخنیکی متوقف شده است.

در اعلامیه ریاست پاسپورت وزارت داخله اداره طالبان آمده است که روند توزیع پاسپورت در سراسر افغانستان، به منظور آوردن برخی از تغییرات در سیستم تخنیکی و تجهیزاتی این اداره، متوقف شده است. در این اطلاعیه اداره پاسپورت از متقاضیان خواسته است تا اطلاع بعدی به این اداره مراجعه نکنند.

در اطلاعیه تصریح شده است از آنجایی که روزانه چهار تا پنج هزار جلد پاسپورت برای متقاضیان در کابل چاپ و توزیع می شد، ماشین های چاپ و دیگر افزار های تخنیکی به مرور زمان از کار افتاده و نیاز به ترمیم دارند. در اطلاعیه افزوده شده است که ترمیم این وسایل به زمان نیاز دارد و تا آن وقت روند توزیع پاسپورت متوقف خواهد بود.

پیش از توقف توزیع پاسپورت در این اداره، بربنیاد یک گزارش دویچه وله، مردم برای به دست آوردن پاسپورت ماه ها انتظار می کشیدند و برخی هم در بدل هزینه گزاف پاسپورت به دست می آوردند.

توقف روند پاسپورت از سوی طالبان واکنش های را در صفحات اجتماعی بر انگیخته است. سمیع یوسفزی، یکی از خبرنگاران در صفحه تویترش نگاشته است که داشتن پاسپورت حق بنیادی مردم است. در بخشی از توییت وی آمده است: «برخی رهبران طالبان فکر می کنند که همه مردم فرار می کنند و در خارج بی ایمان می شوند، پس بیایید با توقف توزیع پاسپورت تا امر ثانی از ایمان مردم حفاظت کنیم.»

 

پس از تسلط طالبان در افغانستان، متقاضیان دریافت پاسپورت در این کشور با گذشت هر روز رو به افزایش است. طالبان در یک سال اخیر چندین بار روند توزیع پاسپورت را به دلایل مختلف متوقف کردند و در ماه های اخیر تنها در کابل پاسپورت توزیع می شد.

بربنیاد معلومات ریاست پاسپورت در یازده ماه گذشته بیش از ۷۰۰ هزار نفر پاسپورت به دست آورده اند و ۷۰۰ هزار متقاضی دیگر به گونه آنلاین برای به دست آوردن پاسپورت ثبت نام کرده اند و انتظار به دست آوردن پاسپورت را می کشند.

افزون براین، چندی پیش اداره پاسپورت گفته بود که این اداره با کمبود پاسپورت رو به رو نیست و کشور لتوانیا ۳ میلیون پاسپورت را چاپ کرده و قرار است به زودی به أفغانستان برسد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا