افغانستان

مجاهد به منتقدان: اگر طالبان برده‌ی امریکا بود، به رسمیت شناخته می‌شد.

به دنبال انتقاد چهره‌های سیاسی افغانستان در واکنش به اظهارات جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که اگر طالبان بردۀ امریکا می‌بودند، تحت تعزیرات قرار نمی‌گرفتند.

جو بایدن، رییس ‌جمهور امریکا ناوقت روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: “یادتان می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم که القاعده آنجا نخواهد بود. آنها آنجا نخواهند بود. گفتم که طالبان کمک خواهند کرد. حالا چه اتفاق می‌افتد؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود”.

این اظهارات بایدن، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. امرالله صالح، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان در یک تویت طولانی نگاشته است که سخنان بایدن تایید مواردی است که سال‌ها است افغانستان با ارایه ثبوت منطقی و گاهی هم مستندات بیان کرده است.

صالح افزوده است: “توافق امریکا با طالب هدفش ثبات در افغانستان نه، بلکه استخدام طالب به حیث یک نیروی قراردادی جهت تطبیق برنامه‌های جیوپولتیک یعنی دسیسه‌های ضد ملی در داخل افغانستان و کشور های منطقه است”.

صالح در ادامه مدعی شده است که در طرح‌ریزی “دسیسه دوحه” پاکستان “منفعت اساسی و استراتیژیک” را به دست آورد که ده‌ها سال به دنبال آن بود: “اینکه هم مزدورانش را بر افغانستان مسلط ساخت و هم برای نظارت بر مزدورانش توسط بی‌پیلوت‌های امریکا حق‌العبور گزاف به دست می‌آورد”.

اما ذبیح‌الله مجاهد گفته است که اظهارات بایدن وعده‌های اعلام شده حکومت طالبان را ثابت می‌کند.

او به نحوی مامورین و مقامات حکومت پیشین را بردۀ ایالات متحده خوانده و گفته است که در بدل دالر طی دو دهه از “برادر مسلمان” خود جاسوسی می‌کردند.

او با ادعای اینکه امروز افغانستان در تصمیم‌گیری‌هایش مستقل می‌باشد، گفته است: “اگر امارت اسلامی برده امریکا بود، مجازات نمی‌شد، به رسمیت شناخته می‌شد و مانعی برای توسعه آن وجود نداشت”.

مجاهد به منتقدان گفته است که از کارهای گذشتۀ شان “خجالت” بکشند و از هم‌وطنان خود “عذر” بخواهند.

این در حالی است که یک روز قبل وزارت خارجه طالبان در واکنش به اظهارات رییس جمهور بایدن مبنی بر همکاری طالبان با امریکا علیه گروه القاعده در افغانستان گفت که در این زمینه، “اقدامات ما بدون کمک یا دستور کسی از جمله ایالات متحده” انجام می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا