افغانستان

در سال ۲۰۲۳ بیشترین پناه‌جو از افغانستان از کانال مانش عبور کرده است

گزارش جدید نهادی موسوم به «شورای پناهندگان» در بریتانیا نشان می‌دهد که در هشت ماه سال جاری میلادی، بیشترین افرادی که با استفاده از قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کرده‌، شهروندان افغانستان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز «دوشنبه ۱۰ میزان» منتشر شده، در سال جاری میلادی چهار هزار و ۶۹ پناه‌جوی اهل افغانستان از این کانال عبور کرده‌اند.

این نهاد حامی حقوق پناهندگان، این آمارها را بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های وزارت داخله‌ی بریتانیا منتشر کرده است.

پس از افغانستان، پناه‌جویان ایران در جایگاه دوم قرار دارند و در هشت ماه گذشته دو هزار و ۲۵۰ پناه‌جوی ایرانی از این کانال عبور کرده‌اند.

از این تعداد، تا اکنون به ۹۷ شهروند افغانستانی و ۷۴ ایرانی وضعیت پناهندگی اعطا شده و انتظار می‌رود که هزار و ۶۶۵ افغانستانی و هزار و ۷۶۰ ایرانی دیگر نیز وضعیت پناهندگی دریافت کنند.

آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از پناه‌جویانی که از این کانال عبور کرده‌اند، شهروندان پنج کشور افغانستان، ایران، اریتره، سوریه و سودان هستند.

در این گزارش آمده است که به استثنای آلبانیایی‌ها، شمار پناه‌جویانی که از سایر کشورها از طریق این کانال وارد بریتانیا شده‌اند، نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

شورای پناهندگان بریتانیا گفته است در صورتی که دولت بریتانیا درخواست‌های این پناه‌جویان را بررسی کند، از هر چهار نفر آنان، سه نفر شان پناهندگی این کشور را دریافت خواهند کرد.

این شورا گفته است در صورتی که دولت بریتانیا روند اجرای قانونی موسوم به «قانون مهاجرت غیرقانونی» را آغاز کند، سالانه بیش از ۲۷ هزار پناه‌جو از دانستن وضعیت پناهندگی در این کشور محروم خواهند شد.

در حال حاضر پناه‌جویانی که به بریتانیا می‌آیند بر اساس کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، حق درخواست حفاظت و پناهندگی دارند و تا زمان دریافت پاسخ به درخواست خود می‌توانند در این کشور بمانند.

در صورت اجرایی‌شدن قانون جدید بریتانیا، مهاجرانی که با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش وارد خاک این کشور شوند اجازه نخواهند داشت درخواست پناهندگی کنند.

این قانون در صورت اجرایی‌شدن می‌تواند منجر به رد خودکار درخواست‌های پناهندگی از سوی پناه‌جویان و همین‌طور بازگرداندن آنان به کشور مبدأ یا سوم‌ شود.

شورای پناهندگان در گزارش خود گفته است که در صورت اجرایی‌شدن این قانون، سالانه ۳۵ هزار و ۴۰۹ نفر در بلاتکلیفی رها خواهند شد.

این نهاد گفته است که حتا با وجود یک توافق‌نامه میان بریتانیا و روندا برای انتقال سالانه ۱۰ هزار پناه‌جو به آن کشور، بازهم ۲۵ هزار و ۴۰۹ نفر دیگر «در برزخ دائمی» به‌سر خواهند برد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بریتانیا شماری از همکاران محلی خود در کشور و شماری از افراد آسیب‌پذیر را به آن کشور انتقال داده است.

با وجود این، شمار زیادی از شهروندان کشور که نتوانسته‌اند از طریق پروسه‌هایی قانونی به بریتانیا و سایر کشورها درخواست پناهندگی بدهند، تلاش کرده‌اند از مسیرهای غیرقانونی وارد این کشور و سایر کشورهای اروپایی شوند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا