افغانستانخبر برتر

سخنگوی طالبان: میدان هوایی کابل در «اسرع وقت» به روی پروازهای بین‌المللی باز می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرده است که میدان هوایی بین‌المللی کابل، به‌زودی فعالیت خود را به صورت عادی از سر می‌گیرد.

مجاهد روز «دوشنبه، ۱۵ سنبله»، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که گام‌های جدی به خاطر بازسازی میدان هوایی کابل برداشته شده است. به نقل از مجاهد، نیروهای امریکایی در زمان ترک میدان هوایی کابل، به سیستم رادار آسیب رسانده بودند و ترمیم دوباره آن اندکی زمان‌گیر است.

طبق گفته‌های ذبیح‌الله مجاهد، راداری که در میدان هوایی ملکی فعال بود و تمامی پروازها را اداره می‌کرد، نیز توسط امریکایی‌ها تخریب شده بود.

سخنگوی طالبان افزود که تیم‌های فنی کشورهای قطر، ترکیه و یک شرکت اماراتی در حال حاضر در میدان هوایی کابل کار می‌کنند. به گفته مجاهد، این تیم‌های فنی اطمینان داده‌اند که در «اسرع وقت» پروازهای عادی آغاز خواهد شد.

مجاهد تصریح کرد که تاکنون چندین پرواز ولایتی و اختصاصی از این میدان هوایی انجام شده است؛ اما تلاش‌ها برای آغاز پروازهای عادی به کشورهای دیگر نیز جریان دارد.

براساس گفته‌های ذبیح‌الله مجاهد، امریکایی‌ها به گونه «قصدی» به هر جایی که دست‌شان رسیده بود، تأسیسات موجود در میدان هوایی کابل را تخریب کرده بودند. او تصریح کرد که امریکایی‌ها حتا هواپیماها را با راکت زده بودند و همین‌طور قطعات آن را نیز کشیده بودند.

پس از سقوط کابل به دست گروه طالبان در بیست‌وچهارم اسد، پروازهای ملکی از میدان هوایی کابل متوقف شد و اداره میدان هوایی به دست سربازان امریکایی افتاد. نیروهای امریکایی تا نهم ماه سنبله سال جاری کنترل میدان هوایی بین‌المللی کابل را برعهده داشتند و شهروندان کشورها و افغان‌های آسیب‌پذیر را با استفاده از پروازهای نظامی به خارج از کشور منتقل می‌کردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا