افغانستان

فرانسه میزایل‌های دوربرد سکالپ را به اوکراین فراهم کرد

خبرگزاری فرانس‌پرس از قول یک منبع معتبر نظامی گزارش داده است که میزایل‌های دوربرد “سکالپ” که تولید مشترک بریتانیا و فرانسه است، در دسترس نظامیان اوکراینی قرار گرفته است.

این منبع که نخواسته است نامش در گزارش ذکر شود، در مورد زمان دقیق، تعداد این میزایل‌ها و چگونگی انتقال آن به اوکراین معلوماتی ارایه نکرده است.

پیش از این امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، ضمن اعلام فراهم آوری این میزایل‌ها به اوکراین گفته بود که هدف از انتقال آن سرکوبی “نیروهای اشغالگر روسی” توسط نیروهای اوکراینی در جریان ضد حمله برای بازپسگیری قلمرو کشور شان است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هشدار داد که تصمیم فرانسه برای ارسال این میزایل‌ها به اوکراین “اشتباه و دارای پیامدها” برای اوکراین است. پسکوف گفت: “این کار ما را مجبور می‌کند که در برابر آن اقدام کنیم.”

میزایل‌های سکالپ که در اردوی بریتانیا به نام “سایهٔ طوفان” مشهور است دارای برد ۲۵۰ کیلومتر بوده و جت‌های جنگی رافایل فرانسه و تایفون بریتانیا قادر به پرتاب آن اند. بریتانیا در ماه می وعدهٔ‌ فراهم آوری این میزایل‌ها را به اوکراین داده بود.

روسیه در آن زمان در واکنش به تصمیم لندن هشدار داد که چنین اقدام، پای بریتانیا را به گونهٔ‌ مستقیم به جنگ اوکراین می‌کشاند. حتا برخی متحدان غربی نگران بودند که اوکراین از این میزایل‌ها برای حمله بر قلمرو روسیه کار خواهد گرفت.

با اینحال، مکرون گفته است که اوکراین وعده سپرده که از میزایل‌های سکالپ برای هدف قرار دادن خاک روسیه کار نخواهد گرفت و فقط اجازه دارد که برای دفاع از قلمرو خود آن را کار بگیرد.

مکرون نیز مشخص نکرده است که چه تعداد از این میزایل‌ها در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت، اما خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که کمتر از ۴۰۰ میزایل سکالپ در انبارهای تسلیحات فرانسه موجود است.

کمک مالی ناروی

حکومت ناروی روز سه شنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) اعلام کرد که حدود ۲۴۰ میلیون دالر کمک نظامی را به اوکراین فراهم می‌کند که با این حساب، مجموع مساعدت نظامی این کشور به اوکراین در سال روان نزدیک به یک میلیارد دالر بالغ می‌شود.

ینس گار ستوری، صدر اعظم ناروی، در حاشیهٔ نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در ویلنیوس، پایتخت لتوانیا به خبرنگاران گفت: “جنگ دفاعی اکنون از سوی اوکراین راه اندازی شده است و در حال حاضر به آن واقعاً‌ نیاز است.”

ستوری مشخص نکرد که این مساعدت نظامی چگونه مصرف شده و کدام تجهیزات و تسلیحات نظامی با آن خریداری خواهد شد.

صدر اعظم ناروی همچنین اعلام کرد که کشورش برای پنج سال آینده، هر سال حدود ۳۰ میلیون دالر به صندوق حمایت ناتو برای اوکراین سهم خواهد گرفت.

ناروی در اوایل سال روان، همگام با سایر کشورهای غربی به فراهم آوری تانک‌ها به اوکراین توافق کرد و تا کنون هشت تانک لیوپارد-۲ ساخت آلمان را در دسترس نظامیان اوکراینی قرار داده است.

افزون بر این، ناروی برخی وسایط زرهی، چندین دستگاه پرتاب راکت و مهمات توپخانه را به قوای اوکراینی فراهم کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا