افغانستان

«نگهبانان بیش‌تر می‌خواهید به هزینه شخصی از تصدی محافظت عامه استخدام کنید»

شورای امنیت ملی در واکنش به نگرانی شماری از رهبران سیاسی و معاونان پیشین ریاست جمهوری از امنیت‌شان، گفته است که امنیت فیزیکی آن‌ها تأمین است و اگر نگهبانان بیش‌تر می‌خواهند از تصدی ملی محافظت عامه به هزینه شخصی سرباز استخدام کنند.

محمدکریم خلیلی، محمدیونس قانونی، مارشال عبدالرشید دوستم، احمدضیا مسعود، محمد محقق، سیدحامد گیلانی، ذبیح‌الله مجددی و صلاح‌الدین ربانی در نامه‌ای که به ریاست جمهوری فرستاده، تأکید کرده‌اند که با کاهش محافظان‌شان از سوی ریاست محافظت و امنیت رجال برجسته در معرض تهدید امنیتی و هدف حملات قرار گرفته‌اند و اگر حمله‌ای بر آن‌ها صورت گیرد، رهبری دولت مسوول است.

در این نامه گفته شده است که تصمیم کاهش محافظان رهبران سیاسی «غیرمعقول» است و در آن تبعیض نیز به وضوح دیده می‌شود و طبق این نامه، اعضای تیم «دولت‌ساز» شامل این برنامه نمی‌شود. در پایان این نامه از رهبری دولت خواسته شده است که تشکیل محافظان و پروتکل امنیت معاونان پیشین ریاست جمهوری را به هدف رفع تهدیدات امنیتی مانند گذشته حفظ کند.

در پای این نامه، نام‌های گلبدین حکمتیار و عبدرب رسول سیاف نیز دیده می‌شود، اما آن‌ها امضا نکرده‌اند.

با این حال، مولوی رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی، در نوار تصویری که به رسانه‌ها فرستاده، می‌گوید که نامه رهبران سیاسی به دفتر شورای امنیت ملی رسیده است و اجراآت لازم صورت گرفته و امنیت فیزیکی آن‌ها تأمین است.

به گفته اندر، هزینه محافظت رهبران سیاسی سالانه حدود چهار میلیارد افغانی بوده است که اکنون به یک ۱.۲ میلیارد افغانی پس از اجرای اصلاحات کاهش یافته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که در شمار محافظان رهبران سیاسی تغییراتی نیامده است.

به گفته اندر، محمدکریم خلیلی ۱۲۵ محافظ، محمد محقق ۱۵۰ محافظ و مارشال عبدالرشید دوستم ۱۸۰ محافظ دارد.

اندر در پایان تأکید کرد که اگر رهبران سیاسی نگهبانان بیش‌تر می‌خواهند از تصدی ملی محافظت عامه به هزینه شخصی‌شان استخدام کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا