جهان

بایدن وارد بریتانیا شد.

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز «یکشنبه ۱۸ سرطان» وارد بریتانیا شد و قرار است با مقامات ارشد آن کشور ملاقات کند.

طیارهٔ ایرفورس ون مربوط رییس جمهور ایالات متحده در میدان هوایی استانستد واقع شمال لندن نشست کرد.

در جریان سفر به بریتانیا،‌ بایدن با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، و ریشی سوناک، صدراعظم آن کشور،‌ در مورد تقویت روابط میان دو کشور صحبت خواهد کرد.

رییس جمهور ایالات متحد هنگام سفر به سمت لندن،‌ از طریق تماس تیلفونی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، صحبت کرد تا انقره را متقاعد کند که به عضویت سویدن در ناتو توافق کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده هنگام پرواز به سمت لندن،‌ به صدای امریکا گفت که نمی داند سویدن چه زمانی به عضویت ناتو پذیرفته خواهد شد، اما تاکید کرد که آن کشور باید به اسرع وقت به عضویت این پیمان نظامی قبول شود. او گفت:‌ “ما باور داریم که باید راهی برای انجام این کار وجود داشته باشد.”

فنلند و سویدن پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین برای کسب عضویت ناتو درخواست دادند. فنلند توانست پس از کسب منظوری ترکیه، عضویت ناتو را به دست بیاورد، اما سویدن برای کسب حمایت انقره با مشکلات متعددی مواجه است.

رییس جمهور ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها تن از کردهایی را به این کشور استرداد کند که انقره آنان را به انجام اعمال تروریستی و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ متهم کرده است.

اما روابط دو کشور در پی رویدادهای سوختاندن نسخه‌های از قرآن در استاکهلم کشیده شده و رییس جمهور اردوغان به سویدن هشدار داده است که در رابطه به درخواست کسب عضویت ناتو از ترکیه توقع خیرخواهانه نداشته باشد.

رییس جمهور بایدن پس از سفر به بریتانیا قرار است به لیتوانیا سفر کند و در نشست سران پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو اشتراک کند. انتظار می‌رود که نشست رهبران ناتو در لیتوانیا روی مسایل مختلف امنیتی از جمله تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ تهدید روز افزون چین در منطقه و پیوستن سویدن به عضویت این پیمان نظامی تمرکز کند.

پیش این قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفت که رییس جمهور بایدن پس از سفر به بریتانیا از تاریخ ۱۱ تا ۱۲ جولای به ویلنیوس‌،‌ پایتخت لیتوانیا، سفر خواهد کرد و در هفتاد و چهارمین نشست سران ناتو شرکت خواهد کرد.

بایدن پس از اشتراک در نشست سران ناتو قرار است به تاریخ ۱۳ جولای از هلسینکی، پایتخت فنلند،‌ دیدن کند کرد و در نشست رهبران اروپای شمالی —دنمارک، فنلند، آیسلند،‌ ناروی و سویدن اشتراک خواهد کرد.

نشست سران پیمان اتلانتیک شمالی در حالی برگزار می‌شود که تهاجم نظامی روسیه در اوکراین هنوز هم ادامه دارد. ایالات متحده و متحدین اروپایی آن تاکید کرده اند که از کیف تا زمانی حمایت خواهند کرد که روسیه مناطق اشغال شدهٔ اوکراین را ترک کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا