افغانستان

قصر سفید: ما به طالبان نه بلکه به شرکای بشری خود پول می‌فرستیم

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در مصاحبه‌ای به بخش افغانستان صدای امریکا گفت که امریکا به طالبان پول نمی‌فرستد و از چگونگی مصرف کمک‌های بشری به مردم افغانستان به گونهٔ متداوم نظارت می‌کند.

جان کربی روز «پنجشنبه ۱۹ اسد» گفت: “ما به طالبان هیچ گونه پول نمی‌دهیم. ما به شرکای خود، به شرکای بشری خود بودجه می‌دهیم که قابلیت داخل شدن در افغانستان را دارند.”

این در حالی است که دفتر سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در گزارش اخیرش به کانگرس گفته است که طالبان از کمک‌های امریکا و ملل متحد به افغان‌ها سوی استفاده می‌کنند و مداخله طالبان در کمک‌های بشردوستانه باعث شده است که کمک‌ها به نیازمندان نرسد.

اما طالبان پیش از آن ادعا کرده بودند که در روند کمک‌های خارجی دخالت نکرده و تنها در بخش هماهنگی با نهادهای امدادرسان همکاری می‌کنند.

کربی افزود که “ما به گونهٔ متداوم با شرکای خویش در مورد چگونگی مصرف این کمک‌ها صحبت می‌کنیم که به کجا می‌رود و کی از آن سود می‌برد و ما به این کار ادامه خواهیم داد.”

کربی همچنان با اشاره به تعامل با طالبان گفت که برای ادامهٔ تلاش‌ها جهت بیرون کردن متحدین افغان و خانواده‌های آنان از افغانستان و به منظور فراهم‌آوری کمک‌های بین المللی به مردم افغانستان، تعامل مناسب خود با طالبان ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، روز گذشته بر قصر سفید انتقاد کرده گفت که از چند ماه به اینسو در مورد چگونگی کمک‌ها با مردم افغانستان به گونه‌ای که این پول‌ها به دست طالبان نرسد، از ادارهٔ جو بایدن خواستار توضیحات شده، اما تا اکنون پاسخی دریافت نکرده است.

او گفت: “این قابل نکوهش است که پول‌های مالیه دهندگان امریکا جیب‌های گروه‌ تروریستی مانند طالبان را استردوزی می‌کند [گروهی که] زنان و دختران را آزار و اذیت می‌کند، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی را تمویل می‌کند، مرتکب قساوت در مقابل اقلیت‌های دینی شده و روزمره مرتکب نقض متعدد حقوق بشری می‌شود.”

جان ساپکو، سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، در ماه اپریل در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت: “متاسفانه، همانطور که امروز در اینجا نشسته ام، نمی‌توانم این کمیته و مالیه دهندگان امریکایی را ضمانت بدهم که ما در حال حاضر طالبان را تمویل نمی‌کنیم.”

جامعهٔ بین الملل پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، کمک‌های مستقیم خویش را از هراس قرار گرفتن این کمک‌ها در دسترس طالبان، قطع کرد.

سیگار همچنان گزارش داده است که با وجود دخالت طالبان در کمک‌های بشری به افغانستان، ایالات متحدۀ امریکا در دو سال گذشته نزدیک به ۲.۳۵ میلیارد دالر به افغان‌ها کمک کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا