جهان

فرانسه «صدها» خودروی زرهی و موشک ضدهوایی در اختیار اوکراین قرار‌ می‌دهد

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، روز شنبه (۱۱ حمل) اعلام کرد که پاریس «صدها» خودروی زرهی و موشک ضدهوایی را به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید به اوکراین در جنگ با روسیه تحویل این کشور خواهد داد.

آقای لکورنو به روزنامه لا تریبون فرانسه گفت: «ارتش اوکراین باید از خط مقدم بسیار گسترده‌ای دفاع کند و چنین کاری به خودروهای زرهی نیاز دارد. این خودروها برای جابجایی نیروها در جبهه‌ها کاملاً ضروری هستند و بخشی از درخواست‌های اوکراین به حساب‌ می‌آیند.»

فرانسه در حال حاضر ناوگان نفربرهای زرهی خود (موسوم به VAB) را که بعضی از آنها بیش از ۴۰ سال عمر دارند با خودروهای زرهی جدید «گریفون» جایگزین کرده است. با این حال به گفته وزیر دفاع فرانسه مدل‌های قدیمی‌تر «هنوز عملیاتی هستند.»

آقای لوکورنو گفت: «ما در مورد ارسال صدها مورد از آنها برای سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ صحبت می‌کنیم.»

دولت فرانسه در ماه‌های اخیر شرکت‌های صنایع دفاعی را تحت فشار قرار داده است تا تولیدشان را برای تامین نیازهای ارتش و همینطور تضمین ادامه حمایت از اوکراین، افزایش دهند.

وزیر دفاع فرانسه همچنین گفت که پاریس موشک‌های ضدهوایی «استر ۳۰» (Aster 30) بیشتری را برای سامانه‌های «اس‌ای‌ام‌پی/تی» (SAMP/T)، مشابه سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت ایالات متحده، به اوکراین عرضه خواهد کرد.

سامانه‌های دفاع ضد هوایی «اس‌ای‌ام‌پی/تی»
سامانه‌های دفاع ضد هوایی «اس‌ای‌ام‌پی/تی»Courtesy of Natochannel/Wikipedia

خبر ارسال تجهیزات جنگی جدید فرانسه در حالی منتشر می‌شود که اوکراین زیر آتش شدید روسیه قرار گرفته و از کمبود مهمات رنج می‌برد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیامی در روز یکشنبه از مردمش خواست تا سومین عید پاک خود در جنگ را تاب بیاورند.

وی با اشاره به این که نیروی هوایی اوکراین در شبانه‌روز گذشته ۹ موشک و ۹ پهپاد را سرنگون کرده گفت: « ما از خود دفاع می‌کنیم، تاب می‌آوریم، روح ما تسلیم نمی‌شود و می‌دانیم که می‌توان از مرگ جلوگیری کرد. زندگی می‌تواند پیروز شود.»

مسکو در هفته‌های اخیر حملات خود را به تأسیسات انرژی اوکراین تشدید کرده و گفته است که به حملات کی‌یف به مناطق مرزی روسیه پاسخ می‌دهد.

کی‌یف هشدار داده است که ذخایر مهمات این کشور رو به اتمام است و از واشنگتن خواسته تا انسداد سیاسی در کنگره بر سر بسته کمکی جدید ۶۰ میلیارد دلاری را رفع‌ کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا