افغانستان

امر به معروف و نهی از منکر در جاغوری: پوشیدن لباس غیر افغانی جرم و قابل مجازات است

یک مقام محلی طالبان در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی به باشندگان محلی هشدار داده و گفته است که پوشیدن لباس غیر افغانی، “جرم” است و متخلفین بازداشت شده و “مجازات” خواهند شد.

در یک ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده، این مقام طالبان که نامی از وی گرفته نشده، اما به گفتۀ باشندگان محلی، یکی از مسوولین ریاست امر به معروف و نهی از منکر ولایت غزنی است، به باشندگان جاغوری هشدار می‌دهد که در صورت پوشیدن لباس‌های غیر افغانی، بازداشت خواهند شد.

او در این ویدیو گفته است: “بدانید لباس ترکی، لباس تنگ و ترش، لباس پنجابی، لباس دامن کوتاه… لباس دو دامنه، از فرهنگ ما نیست. از این به بعد هر خواهری که اگر همین لباس را استفاده می‌کند، آنها مجرم استند.”

او افزوده است که در صورت تخلف، مجرم اصلی پدران و برادران این زنان پنداشته شده و به گفتهٔ‌ او “باید گرفتار شده و مجازات شوند.”

یک شاهد که به دلایل امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود، صحت این سخنرانی مقام محلی طالبان را تایید کرد.

به نظر می‌رسد که این هشدار روز گذشته به باشندگان ولسوالی جاغوری ابلاغ شده است.

این مقام طالبان همچنان به مردان هشدار داده است که بیش از این نمی‌توانند پتلون و یخن‌قاق بپوشند. او هشدار داده است که پوشیدن پتلون و یخن‌قاق نیز جرم و قابل مجازات است.

این در حالی است که علمای دین در سایر کشورها می‌گویند که پوشیدن لباس با فرهنگ یک کشور ربط دارد و به همین دلیل مسلمانان در کشورهای مختلف لباس‌های مختلف می‌پوشند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا