افغانستان

سفیر پیشین ایران در افغانستان: هدف روسیه از نشست مسکو زنده نگه‌داشتن طالبان است

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان در مورد برگزاری نشست فارمت مسکو گفته که هدف روسیه از برگزاری این نشست زنده نگه‌داشتن طالبان است.

ظهره‌وند روز چهارشنبه، ۵ میزان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است که روس‌ها با توجه به فشار امریکا می‌خواهند در افغانستان به نفع خود گام بردارند و به همین دلیل می‌توان نشست فارمت مسکو را یک تحرک مثبت دانست که در نهایت جایگاه مسکو را تقویت می‌کند.

به گفته وی، برگزاری این نشست در حالی که چین سفیر خود را به افغانستان اعزام کرده است، یک نوع ابتکار عمل از سوی روسیه به حساب می‌آید.

او تصریح کرده است: «در این نشست نماینده‌گان ویژه کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، اوزبیکستان، ایران، چین و هند به انضمام پاکستان حضور دارند؛ ولی در این میان مسکو اعلام کرده که مهم‌ترین موضوع این نشست ایجاد یک دولت موقت فراگیر در افغانستان خواهد بود.»

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرده است: «باید متوجه بود که اساساً تشکیل یک حکومت فراگیر همان‌گونه که از نامش پیداست نیازمند حضور همه جریانات سیاسی و قومی افغانستان خواهد بود، نه این که صرفاً امیرخان متقی به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به این نشست دعوت شود.»

نشست فارمت مسکو به میزبانی روسیه در مورد وضعیت افغانستان امروز (جمعه، ۷ میزان) آغاز شد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان روز دوشنبه هفته جاری در راس هیاتی به‌منظور اشتراک در این نشست عازم روسیه شد.

پیشتر، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان در گفت‌وگو با یک رسانه روسی گفته بود که طالبان شرکت‌کننده نه؛ بلکه مهمانان نشست فارمت مسکو هستند و این دو موضوع با هم «فرق اساسی» دارند.

قابل ذکر است که با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، این گروه روابط نزدیکی با مسکو دارد و این چندمین سفر مقام‌های طالبان به آن کشور است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا