جهان

نتنیاهو: اسراییل ‘یک قدم’ تا پیروزی در جنگ با حماس فاصله دارد

پس از سپری شدن شش ماه جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه، بنیامین نتنیاهو،‌ صدراعظم اسراییل روز «یکشنبه ۱۹ حمل» گفت که کشورش فقط ”یک قدم” تا پیروزی با حماس فاصله دارد.

نتنیاهو به کابینه‌ ایتلافی خود گفت: “ما یک گام از پیروزی فاصله داریم. اما بهایی را که پرداخته ایم دردناک و دلخراش است.”

اظهارات نتنیاهو در مورد پیروزی احتمالی در مقابل حماس پس از آن بیان شد که مقام‌های نظامی اسراییل صبح یکشنبه اعلام کردند که شمار زیادی نیروهای پیادهٔ آن کشور از جنوب غزه، به شمول شهر خان یونس بیرون شده اند. اما نظامیان اسراییل گفته اند که شمار قابل ملاحظه‌ای نیروهای آن کشور در سایر نقاط غزه باقی خواهند ماند.

با آنکه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه در قاهره، پایتخت مصر، از سر گرفته شده است، نتنیاهو گفت: “بدون برگشت گروگان‌ها، هیچ آتش‌بسی به وجود نخواهد آمد. چنین چیز [آتش‌بس ] رخ نخواهد داد.”

اعتقاد بر این است که گروه حماس هنوز هم نزدیک به ۱۰۰ گروگان را در تونل‌ها غزه در اسارت خود دارد.

تا اوسط ماه فبروری سال روان میلادی مجموعا ۱۱۲ گروگان آزاد شده اند. شماری زیادی آنان در جریان توافق آتش‌بس ماه نومبر از اسارت آزاد شدند. اعتقاد بر این است که ۳۶ نفر از این گروگان‌ها در جریان شش ماه جنگ در نوار غزه کشته شده اند.

در پی حملات حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی، منجر به کشته شدن ۱۱۷۰ نفر شده و نیز کم و بیش ۲۴۰ نفر دیگر از سوی حماس گروگان گرفته شد، نظامیان اسراییلی در شش ماه گذشته غزه را به گونهٔ پیهم آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است.

مقام‌های وزارت صحت غزه که از سوی گروه حماس کنترول می‌شود، از کشته شدن نزدیک به ۳۳۲۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و غیرنظامیان، و زخمی شدن ده‌ها هزار فلسطینی دیگر در اثر حملات اسراییل خبر داده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا