اقتصادجهان

اجی بانگا، مدیرعامل سابق ماسترکارد رئیس بانک جهانی شد

اعضای هیئت مدیره بانک جهانی، اجی بانگا، نامزد جو بایدن برای ریاست این نهاد بین‌المللی را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کردند.

این متخصص امور مالی جایگزین دیوید مالپس می‌شود که به دلیل مواضعش در مورد تغییرات اقلیمی به‌شدت مورد انتقاد قرار داشت.

مدیرعامل سابق شرکت ماسترکارد تنها کاندید این سمت بود که از سوی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا پیشنهاد شده بود. بر اساس یک توافق نانوشته، امریکا رئیس بانک جهانی و اروپا رئیس صندوق بین‌المللی پول را انتخاب می‌کنند.

بانگا پس از چهار ساعت مصاحبه از سوی اعضای هیئت مدیره در روز دوشنبه انتخاب شد. از میان ۲۵ عضو، تنها روسیه به انتخاب بانگا رای ممتنع داد.

جو بایدن در اعلامیه‌ای در مورد رئیس جدید بانک جهانی گفت: «اجی بانگا مدیر تحول آفرینی است که با خود تخصص، تجربه و نوآوری را به این بانک می‌آورد.»

بایدن افزود: «او این نهاد را در مسیر رسیدگی به چالش‌های جهانی هدایت خواهد کرد تا در راستای ماموریت اصلی آن، یعنی کاهش فقر تاثیرگذار باشد. تغییرات اقلیمی نیز بخشی از این ماموریت است.»

یک مقام بلندپایه امریکایی گفت که بانگا در حالی انتخاب می‌شود که بحران بدهی‌های خارجی اقتصاد کشورهای فقیر و متوسط را تهدید می‌کند.

بانک جهانی میلیاردها دالر به کشورهای فقیر قرضه داده است که از پیامدهای تغییرات اقلیمی، افزایش قیمت موادغذایی و انرژی در اثر جنگ اوکراین تحت فشار قرار دارند.

اجی بانگا متولد هند است و در سال ۲۰۰۷ شهروندی امریکا را به دست آورد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا