افغانستان

ایران: امسال در یک بازه‌ زمانی کوتاه آب رود هلمند به سمت ایران رها شده است

علی سلاجقه، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید که امسال طالبان در یک «بازه‌ی زمانی کوتاه» آب رود هلمند را به سمت آن کشور رها کرده‌اند.

معاون رییس‌جمهور ایران روز (چهارشنبه، ۲۹ حمل) در جریان سفرش به استان «چهار محال و بختیاری» آن کشور به خبرنگار رسانه‌‌ی «ایسکانیوز» گفته است که طالبان نسبت به حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند «رویکرد مناسبی» داشته‌اند.

او افزوده است که مقام‌های ایرانی نشست‌های مفصل با طالبان داشته‌اند و قرار بر این شده است که «حق‌آبه‌ی محیط زیست» از عهدنامه‌ها‌ی که میان دو کشور وجود دارد، تفکیک شود.

معاون رییس‌جمهور ایران گفته است: «بحث بر سر این بود که میزان آب موجودی در سدهای آن‌طرف(افغانستان)، به‌طوری هست که رهاسازی انجام شود و خوشبختانه آن‌ها(طالبان) نیز، رویکرد مناسبی داشتند و امسال نیز شاهد بودیم که در یک بازه زمانی کوتاه، رهاسازی آب انجام شد و امیدواریم که این روند ادامه یابد.»

آقای سلاجقه مشخص نکرده است که دقیقاً چه زمانی و برای چه مدتی آب رود هلمند از سوی طالبان به سمت ایران رها شده است.

او در ادامه گفته است که قرار است هیأتی از سوی طالبان به ایران بیاید و گفت‌وگوها در مورد حق‌آبه و تفکیک حق‌آبه‌ی محیط زیست از معاهدات، پی‌گیری شود.

حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند، سال گذشته روابط دو طرف را تنش‌آلود کرده بود.

ایران طالبان را متهم می‌کرد که مطابق معاهده ۱۳۵۱ حق‌آبه‌ی آن کشور را نمی‌دهند، اما طالبان پاسخ می‌دادند که به دلیل خشک‌سالی آبی در رود هلمند نیست که به ایران برسد.

امسال طالبان گزارش داده‌اند که براثر بارندگی‌های اخیر سطح آب کشور افزایش یافته است؛ از جمله سه روز پیش عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان پس از بازدید از بند کجکی گفت که این بند اکنون پر آب شده است.

اما با وجود این، مقام‌های این گروه تا اکنون در مورد رهاسازی آب به سمت ایران و حق‌آبه‌ی آن کشور، اظهارنظر نکرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا