افغانستان

سازمان ملل: طالبان در روند کمک‌رسانی به زنان مداخله می‌کنند

یک نظرسنجی جدید بخش‌ زنان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که کمک‌های بشردوستانه به زنان در افغانستان با موانع متعددی از سوی رژیم طالبان مواجه است.

در این نظرسنجی که روز سه‌شنبه، ۱۱ ثور، منتشر شده، با ۱۲۷ نهاد امدادرسان ملی، بین‌المللی و دفاتر سازمان ملل متحد  در ۱۴ سکتور در تمام ولایت‌های کشور مصاحبه صورت گرفته است.

بر اساس این نظرسنجی، تنها در ماه مارچ سال گذشته ۶۰ درصد نهادهای امدادرسان مربوط به زنان، در ثبت پروژه‌های جدید با مولفه‌های افزایش آگاهی که برای دست‌یابی به زنان و دختران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با مشکل روبه‌رو هستند.

بربنیاد این نظرسنجی، ۲۹ درصد نهادها به چالش‌ها هنگام ثبت پروژه‌ها در زمینه سلامت روان و حمایت‌های روانی و اجتماعی اشاره کرده‌اند.

بربنیاد این نظرسنجی، اجرای دستورالعمل پوشش زنان توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، بر فعالیت‌های کارمندان زن تأثیر منفی گذاشته است؛ طوری که ۶۰ درصد نهادهای امدادرسان گزارش داده‌اند که کارمندان زن در این ادارات به دلیل ترس از بازداشت، رفت‌وآمد خود را به حداقل می‌رسانند.

افزون بر این، ۶۶ درصد پاسخ‌دهنده‌گان گفته‌اند که کار از خانه، بر توانایی کارمندان زن برای تعامل با سایر اعضای تیم بیش از هر زمان دیگری تأثیر گذاشته است.

با این حال، بخش زنان سازمان ملل افزوده که با وجود چالش‌ها و موانع فرا راه کمک‌های بشری مربوط به زنان، پیشرفت‌هایی نیز رونما شده است.

طالبان پس از تسلط‌شان بر افغانستان، زنان و دختران را از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان، از جمله رفتن به مکتب برای دختران بالاتر از صنف ششم و رفتن به دانشگاه‌ها محروم کرده‌اند.

همچنان منع کار در نهادهای دولتی و غیردولتی، عدم ورود به پارک‌ها و ورزشگاه‌ها از دیگر سیاست‌های تبعیض‌آمیز این گروه علیه زنان بوده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا