افغانستان

نامه‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر به رییسان هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان: آتش‌بس کنید

همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواهان توجه طرف‌های مذاکره‌کننده به ضرورت آتش‌بس فوری، اهمیت مشارکت قربانیان و درنظرگرفتن حقوق بشر و حقوق قربانیان در دستور کار مذاکرات صلح شده است.

کمیسیون حقوق بشر امروز «دوشنبه، ۱۵ جدی» با نشر اعلامیه‌ای از نهایی‌شدن کارشیوه‌ی مذاکرات صلح بین‌الافغانی استقبال کرده و گفته است: «این مذاکرات فرصتی تاریخی برای پایان‌دادن به جنگ و فراهم‌سازی زمینه‌ی صلح پایدار در افغانستان را ‌فراهم می‌کند.»

در اعلامیه اما تأکید شده است که تشدید و تداوم فزاینده‌ی خشونت‌ها، تلفات غیرنظامیان و خسارات مالی که همه‌روزه در جنگ بر مردم وارد می‌شود، امید به صلح را کاهش می‌دهد و بر مشارکت عمومی در روند صلح تأثیر منفی می‌گذارد.

کمیسیون حقوق بشر افزوده است که افزایش خشونت‌ها همچنان سبب تضعیف امیدواری همگانی به روند صلح می‌شود.

با این حال این کمیسیون از طرف‌های مذاکره‌کننده خواسته است که روی آتش‌بس توافق کنند و یک کمیته‌ی مشترک نیز تعیین کنند تا درباره‌ی مسائلی مانند آتش‌بس، سازوکارهای نظارت بر آن و همچنان تعیین تیم مشترک برای تحقیق در مورد ادامه‌ی رویدادها و قضایای خشونت‌باری از جمله حملات هدفمند علیه روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر بحث و گفت‌وگو کنند.

در اعلامیه تأکید شده است: «مردم افغانستان برای برخورداری از حق حیات، امنیت و آزادی‌های اساسی خود نباید منتظر توافق کامل بر سر یک خط‌مشی یا نقشه‌‌‌ی راه سیاسی باشند.»

افزون بر این‌ها، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و گروه طالبان خواسته است که در مذاکرات صلح به قربانیان و نگرانی‌های آنان نیز به‌صورت ویژه توجه کنند. این کمیسیون گفته است: «یک‌بار دیگر از شما (هیأت‌های مذاکره‌کننده) می‌خواهیم که در مورد ایجاد سازوکاری که بتواند حضور قربانیان را در میز مذاکره تضمین کند و به صدای آن‌ها گوش‌ داده شود، توافق کنید.»

در اعلامیه تأکید شده است که هر دو طرف مذاکره‌کننده باید صدای قربانیان جنگ را به عنوان یک حق اساسی آنان بشنوند و به درد و رنج‌های آنان اذعان کنند و به خواسته‌های آنان مبنی بر پایان‌دادن به جنایت و اطمینان از تکرارنشدن آن احترام بگذارند.

کمیسیون حقوق بشر همچنان علاوه کرده است که باید حقوق قربانیان نیز در دستور کار مذاکراه گنجانده شود.

از سویی هم، این کمیسیون تأکید کرده است که به مثابه نهاد ملی حقوق بشر، برای ارائه‌ی مشاوره‌ی کارشناسانه در مورد حقوق بشر در صورت نیاز تیم‌های مذاکره‌کننده نیز آماده است.

این درحالی است که قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان گروه طالبان از فردا (سه‌شنبه، ۱۶ جدی) در قطر آغاز شود.

این مذاکرات در ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا