افغانستان

کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس پیش‌نویس دوم بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد

کمیسیون مالی و بودجه، محاسبات عمومی و امور بانک‌های مجلس نمایندگان به ریاست میرافغان صافی پیش‌نویس دوم بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی را رد کرده است.

در جلسه‌ی مشترک این کمیسیون با گزارشگران کمیسیون‌های دایمی مجلس نمایندگان، معین مالی و رییس عمومی بودجه‌ی ملی وزارت مالیه که امروز «پنج‌شنبه، ۲۵ جدی» برگزار شده، بیش از ده دلیل برای رد این پیش‌نویس از سوی کمیسیون مالی و بودجه ارائه شده است.

تلویزیون ولسی جرگه گزارش کرده است که در نظر نگرفتن دلایل رد سند قبلی، درج برنامه‌ی دسترخوان ملی، اختصاص بودجه‌ی زیاد به اداراتی مانند واحد عملیاتی ارگ ریاست‌جمهوری، حذف برنامه‌ی راه‌سازی روستایی از بدنه‌ی وزارت احیا و انکشاف دهات، حذف پروژه‌های مهم ولایتی و در نظر نگرفتن یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولت از دلایل رد پیش‌نویس دوم بودجه‌ی ۱۴۰۰ بوده‌اند.

همچنان گفته شده است که اختصاص معاشات امتیازی بلند، خرج دسترخوان و اجرای کرایهی خانه برای مقامات دولتی بدون نورم مشخص، نبود وضاحت برای جزئیات تمویل منابع داخلی سهم بودجه‌ی عادی در مجموع بودجه‌ی ملی، شامل‌سازی ادارات تازه تأسیس در سند بودجه بدون تصویب مجلس نمایندگان، مشکلات در بودجهی پیشنهادی شهرداری‌ها در بخش عواید به‌ویژه شهرداری کابل، اختصاص بودجه زیر نام پروژه‌های ارتقای ظرفیت و اختصاص بودجه‌ی زیاد به کُدهای احتیاط در پیش‌نویس دوم بودجه‌ی ملی از دلایل دیگر رد پیش‌نویس دوم بودجه بوده‌اند.

طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی که در ابتدا بیش از ۴۵۲ میلیارد افغانی پیش‌بینی شده بود، در تاریخ دهم جدی از سوی مجلس نمایندگان رد شد. کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نمایندگان در آن زمان اعلام کرد که طرح بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ مالی ۱۷ مشکل جدی داشته است.

پیش‌نویس دوم بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی در ۲۳ جدی به مجلس نمایندگان فرستاده شد. در این پیش‌نویس بیش از ۲۰ میلیارد افغانی به بودجه‌ی عمومی اضافه شده و شماری از پروژه‌ها ازدیاد و شماری دیگر از پروژه‌ها نیز تنقیص شده است.

در پیش‌نویس دوم بودجه برای سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است که از این میان، بیش از ۳۱۱ میلیارد افغانی بودجه‌ی عادی و ۱۶۱.۸۴۲ میلیارد افغانی بودجه‌ی انکشافی پیش‌بینی شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا