افغانستان

هشدار اردوی پاکستان به طالبان: دخالت افغان‌ها در اقدامات تروریستی در پاکستان غیرقابل تحمل است

پس از کشته شدن کم از کم ۱۲ تن از نیروهای نظامی پاکستان در سه روز گذشته، اردوی پاکستان بار دیگر از مقامات طالبان افغانستان خواسته است تا فعالیت “تروریست‌های” را که با عبور از مرز، در پاکستان حملات انجام می‌دهند، مهار کند.

اردوی پاکستان روز «جمعه ۲۳ سرطان» در بیانیه‌ای گفت: “این گونه حملات غیرقابل تحمل است و پاسخ موثری را از سوی نیروهای امنیتی پاکستان در پی خواهد داشت.”

در بیانیه اردوی پاکستان آمده است: “دخالت اتباع افغان در اقدامات تروریستی در پاکستان نگرانی مهم دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.”

مقامات پاکستانی می‌گویند که شواهدی دریافته اند که نشان می‌دهد جنگجویان طالبان افغانستان برای انجام حملات با تحریک طالبان پاکستان پیوسته اند.

این هشدار اردوی پاکستان دو روز پس از حملهٔ شورشیان به یک پایگاه اردو این کشور در بلوچستان و کمین نیروهای امنیتی در نقاط دیگر این ایالت صادر شده است. در این حملات کم از کم ۱۲ سرباز و یک غیر نظامی کشته شدند.

در بیانیه‌ همچنان آمده است: “نیروهای مسلح پاکستان نگرانی‌های جدی در مورد پناهگاه‌های امن و آزادی عمل تحریک طالبان پاکستان در افغانستان دارند.”

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حملات در پاکستان، به ویژه در مقابل نیروهای امنیتی، افزایش یافته و مقامات پاکستانی همواره ادعا می‌کنند که تحریک طالبان پاکستان پایگاه های عملیاتی خود را به افغانستان منتقل کرده و حملات فرامرزی را انجام می‌دهند.

آتش‌بس شکننده‌ای که به میانجی‌گری طالبان افغان میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان عقد شده بود، در ماه نومبر سال گذشته پایان یافت و تحریک طالبان پاکستان به جنگجویان این گروه دستور داد تا در سراسر این کشور دست به راه اندازی حملات بزنند.

بر اساس گزارش ها، در حملات تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه های شورشی در پاکستان در شش ماه اول سال جاری میلادی، نزدیک به ۴۰۰ نفر از جمله نیروهای امنیتی کشته شده اند. اردوی پاکستان گفته است که از آغاز سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۰ افسر و سرباز اردو در حملات انتحاری و درگیری با تندروان کشته شده اند.

تحریک طالبان پاکستان و اردوی آزادیبخش بلوچستان که هر دو از سوی ایالات متحده به عنوان سازمان های تروریستی جهانی معرفی شده اند، مسوولیت طرح ریزی بیشتر حملات را بر عهده گرفته اند.

اردوی پاکستان روز جمعه گفت: “انتظار می رود که حکومت موقت افغانستان اجازه استفاده از خاک خود را برای ایجاد ترور علیه هیچ کشوری، به معنای واقعی و در راستای تعهدات مندرج در توافقنامه دوحه، ندهد.”

حکومت طالبان مشخصاً به این بیانیه تاکنون پاسخی ارایه نکرده اما قبلا بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

اردوی پاکستان در حالی به حکومت طالبان هشدار داده که وزارت خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) گفت که موقف اسلام‌آباد در قبال مبارزه با تروریزم روشن است و تاکید کرده که طالبان افغانستان نیز در این زمینه باید به وعده‌های شان عمل کنند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در یک نشست خبری گفت که مسوولیت اطمینان از استفاده‌ نشدن خاک اففانستان برای اعمال تروریستی علیه پاکستان بر دوش حکومت طالبان است.

اسلام‌آباد: طالبان باید به تعهد عدم استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان عمل کنند

زهرا بلوچ با تاکید بر اینکه مقامات طالبان بارها در زمینۀ جلوگیری از استفادۀ خاک افغانستان علیه پاکستان مسوولیت گرفته اند، گفت: “در بیانیه سه‌جانبه‌ای که در سفر وزیر امور خارجه چین و سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در ماه می در اسلام‌آباد صادر شد، آنها به پاکستان اطمینان داده اند که خاک افغانستان برای تروریزم علیه پاکستان استفاده نخواهد شد. ما انتظار داریم آنها به این وعده‌ها عمل کنند.”

به گفتۀ زهرا بلوچ، دولت پاکستان در تمام عرصه‌های همکاری و نگرانی‌های اسلام‌آباد به ویژه تهدیدهای تروریستی ناشی از افغانستان، به تعامل با حکومت طالبان ادامه خواهد داد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا