جهان

مسکو: رزمایش‌های ناتو برای «درگیری احتمالی با روسیه» تدارک دیده شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که رزمایش‌های چهار ماهه «مدافع استوار» که از سوی اعضای ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه در حال انجام است اثباتی است که این ائتلاف برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود.

ماریا زاخارووا، اتهامات مطرح شده از سوی ناتو مبنی بر دست داشتن روسیه در حملات ترکیبی (هیبریدی) علیه کشورهای عضو ناتو را رد کرد و گفت که این «اطلاعات نادرست» با هدف منحرف کردن افکار عمومی از فعالیت‌های این ائتلاف غربی مطرح می‌شود.

خانم زاخارووا در بیانیه‌ای گفت، این ناتو بود که با حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از اوکراین، جنگ ترکیبی با روسیه به راه انداخته است.

وی گفت: «در حال حاضر رزمایش مدافع استوار به عنوان بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد، در نزدیکی مرزهای روسیه در حال انجام است. طبق سناریوی آنها، در رزمایش ناتو علیه روسیه از همه ابزارها از جمله سلاح‌های متعارف و ترکیبی استفاده می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «باید بپذیریم که ناتو به طور جدی در حال آماده شدن برای یک درگیری احتمالی با ما است.»

 

ائتلاف نظامی ناتو روز پنج‌شنبه نسبت به آنچه «فعالیت هیبریدی» مسکو در جمهوری چک، استونی، آلمان، لتونی، لیتوانی، لهستان و بریتانیا خواند، به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که متشکل از ۳۲ کشور عضو است، در بیانیه‌ خود گفته بود که از «فعالیت‌های بدخیم و خرابکارانه اخیر» روسیه که آن را تهدیدی برای امنیت غرب می‌داند، «عمیقاً نگران» است.

در این بیانیه از مواردی چون «کارزار فریب، جعل و اطلاعات نادرست، خرابکاری، اعمال خشونت، حملات سایبری و الکترونیکی… و سایر عملیات ترکیبی» به عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌های خرابکارانه روسیه علیه اهدافی در اروپا نام برده شده است.

ملوانان فرانسوی مشغول تمرین گشت‌زنی در آبهای نروژ در قالب رزمایش مدافع استوار در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۴
ملوانان فرانسوی مشغول تمرین گشت‌زنی در آبهای نروژ در قالب رزمایش مدافع استوار در تاریخ ۶ مارس ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، روابط روسیه و غرب در خصمانه ترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر قرار گرفته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا