معلومات

سازمان جهانی صحت برای واکسین آسترازنکا مجوز اضطراری صادر کرد

استفاده اضطراری از واکسین آسترازنکا ازجانب سازمان جهانی صحت تأیید گردیده است. این مجوز برای دونوع این واکسین که درکوریای جنوبی و هندوستان تولید می‌گردد، صادر شده و اتحادیه کوواکس می‌تواند این واکسین را در جهان توزیع کند.

سازمان جهانی صحت روز دوشنبه به استفاده اضطراری از واکسین شرکت بریتانیایی و سویدنی آسترازنکا که در کوریای جنوبی و هندوستان تولید می شود جواز داد. به این ترتیب، به توزیع این واکسین در جهان به خصوص کشورهای فقیر و کم درآمد توسط ابتکار کوواکس «چراغ سبز» داده شده است.

۵۰۰ هزار دوز واکسینی که افغانستان از سوی هندوستان دریافت کرده است نیز از شرکت آسترازنکا می‌باشد. مسئولین در وزارت صحت عامه کشور قبلاً گفته بود که برای تطبیق این واکسین منتظر مجوز سازمان جهانی صحت می‌باشد.

ابتکار عمل کوواکس در تلاش توزیع منصفانه واکسین کرونا در سرتاسر جهان به خصوص کشورهای فقیر بوده و به این امر مهم تأکید دارد. این ابتکار به صورت مشترک توسط سازمان جهانی صحت، ائتلاف واکسین «گاوی» و ائتلاف «سی ای پی آی» به پیش برده می‌شود.

بخش اعظم بیش از ۳۳۷ میلیون دوز واکسین کرونا که در نیمه نخست امسال توسط ابتکار عمل کوواکس به کشورهای جهان تقسیم می‌شود، واکسین آسترازنکا می‌باشد.

این در حالی است که در مورد مؤثریت واکسین آسترازنکا هنوز هم اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. به ویژه در مورد موثریت این واکسین در افراد بالای ۶۵ ساله تردیدهایی وجود دارد.

علاوه براین، براساس پژوهش ها واکسین آسترازنکا در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا در افریقای جنوبی، مؤثر نمی‌باشد.

صدور مجوز استفاده اضطراری از این واکسین توسط سازمان جهانی صحت برای شماری از کشورها تسهیلاتی را ایجاد می‌کند؛ به ویژه برای کشورهایی که خود توانمندی و امکانات انجام آزمایش‌ها برای صدور مجوز واکسین‌های کرونا را ندارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا