افغانستان

شورای امنیت ملی: توافق‌نامه امریکا با طالبان مرجع مطلق تصمیم‌گیری برای همه مسایل بین‌الافغانی نیست

شورای امنیت ملی می‌گوید که توافق‌نامه امریکا با طالبان مرجع مطلق تصمیم‌گیری درباره همه مسایل بین‌الافغانی نیست.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی روز «سه‌شنبه، ۱۴ دلو» گفت که بحث روی ساختار نظام پیش از وقت است و طالبان پیش از تبصره درباره مکانیسم نظام، مسوول خون مردم است.

این در حالی است که هیأت‌های اعزامی طالبان به مسکو و تهران اعلام کرده‌اند که براساس توافق‌نامه دوحه که این گروه با امریکا به امضا رسانده است و در نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی، حکومتی به رهبری محمداشرف غنی از بین می‌رود و «حکومت جدید اسلامی افغانستان» جای‌گزین آن می‌شود.

دفتر شورای امنیت ملی اما می‌گوید که بحث روی ساختار نظام پیش از وقت است و مردم انتظار دارند که آتش‌ جنگ در کشور خاموش شود.

رحمت‌الله اندر گفت که جمهوریت معنایش این است که هر نهاد و تشکیل سیاسی در آن شامل شده می‌تواند.

به گفته او، اگر طالبان از یک گروه جنگی و تروریستی به یک جریان سیاسی تبدیل شود، طبیعی است که شامل جمهوریت شده می‌تواند.

این در حالی است که طالبان تأکید می‌کنند که براساس توافق‌نامه دوحه که یکی از مبناهای پیش‌برد مذاکرات بین‌الافغانی است، حکومت برسر اقتدار افغانستان به رهبری محمداشرف غنی از بین می‌رود و به جای آن طبق پیش‌بینی توافق‌نامه دوحه یک حکومت اسلامی تشکیل خواهد شد.

محمدعباس استانکزی، عضو هیأت مذاکره‌کننده طالبان در مسکو حتا پیشنهاد استعفای محمداشرف غنی را نیز پیش‌کش کرد. او گفت که اگر اشرف غنی کنار برود، طالبان آماده‌اند که برای تشکیل حکومت جدید مذاکره‌ و صلح کنند.

رییس جمهور غنی بارها با تشکیل حکومت موقت و کناره‌گیری زودهنگامش مخالفت کرده است. تشکیل حکومت موقت از بحث‌های حاشیه‌ای اما جدی محافل سیاسی این روزها در کشور است. غنی گفته است که تجربه حکومت موقت در افغانستان «ویرانی و خون‌ریزی» بوده است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی او نیز گفته است که حکومت موقت به معنای فرصت دایمی برای مداخله بیگانه‌گان در امور افغانستان است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا