افغانستان

عبدالله: گروه طالبان مذاکرات صلح را در دوحه متوقف کرده اند

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که گروه طالبان مذاکرات صلح را در دوحه متوقف کرده و از مدتی به این طرف هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

آقای عبدالله که امروز «سه‌شنبه، ۲۱ دلو» در نشستی به مناسبت افتتاح کمیسیون رسانه‌ها و آگاهی عامه شورای عالی مصالحه‌ی ملی صحبت می‌کرد، گفت: «ما فعلا در موقعیتی قرار داریم که طرف مذاکره میز مذاکره را قطع نکرده، اما مذاکره‌ای هم صورت نمی‌گیرد و مذاکره‌ای در جریان نیست.»

عبدالله ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان به این وضعیت پایان داده و به میز مذاکره حاضر شوند. او از قطر، امریکا و دیگر کشورهای تأثیرگذار در روند صلح افغانستان نیز خواست که طالبان را به ادامه‌ی مذاکره و حاضر شدن به میز مذاکره تشویق کنند. به گفته‌ی او، هیچ فیصله‌ای در پشت پرده صورت گرفته نمی‌تواند و طالبان هر خواستی که دارند روی میز مذاکره مطرح کنند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی ادعای برخی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان را که گفته‌اند هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت صلاحیت کامل برای مذاکره ندارد، رد کرد. او تأکید کرد که به هیأت مذاکره‌کننده صلاحیت کامل داده شده تا در مورد آجنداهای مطرح شده با طالبان رایزنی کند.

عبدالله عبدالله به بحث‌هایی در مورد حکومت موقت نیز اشاره کرد. او افزود که علی‌رغم علاقمندی شماری از سیاسیون کشور به طرح حکومت موقت، او شخصا این طرح را مفید نمی‌داند. به گفته‌ی او، هیچ تجربه‌ای در جهان نشان نداده است که با آمدن حکومت موقت، صلح نیز تأمین می‌شود.

طبق اظهارات عبدالله، در مورد صلح باید مردم تصمیم بگیرند و این هدف جز از طریق مذاکره، ممکن نیست. او در عین حال گفت که پس از موافقه روی صلح، گام‌ها و مراحلی که پس از آن برداشته و عملی می‌شود، عنوان و نامش هرچه که باشد، حرف جداگانه است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا