افغانستانخبر برتر

عفو بین‌الملل: نیرو‌های امنیتی ایران و ترکیه بالای پناه‌جویان افغان شلیک می‌کنند.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که نیروهای امنیتی ایران و ترکیه بارها شهروندان افغان را که بنابر تهدیدات امنیتی تلاش می‌کنند از مرزها عبور کنند، با شلیک‌های غیرقانونی عقب رانده‌اند.

در خبرنامه عفو بین‌الملل که روز چهارشنبه، ۹ سنبله، نشر شده، آمده است: «کسانی که موفق به ورود به ایران یا ترکیه می‌شوند، به‌طور معمول خودسرانه بازداشت می‌شوند و قبل از بازگرداندن غیرقانونی و اجباری، تحت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار می‌گیرند.»

شماری از محققان عفو بین‌الملل در ماه مارچ سال جاری به افغانستان سفر کرده و با ۷۴ تن از رد مرز شده‌های ایران و ترکیه در شهرهای هرات و اسلام‌قلعه مصاحبه کرده‌اند. ۴۸ تن از مصاحبه‌شونده‌های گزارش گفته‌اند که هنگام تلاش برای عبور از مرزها هدف شلیک مرزبان‌ها قرارگرفته‌اند.

به گفته عفو بین‌الملل، مستندسازی آن‌ها آشکار ساخته است که نیروهای امنیتی ایران به‌طور غیرقانونی و با شلیک مکرر بالای موتر‌های حامل مهاجران، شهروندان افغانستان را به قتل رسانده یا زخمی کرده‌اند.

یکی از پژوهشگران عفو بین‌الملل گفته است: «مرزبانان ترکیه با شلیک‌های غیرقانونی هوایی و در برخی موارد مستقیم به شهروندان افغانستان، خواسته‌اند، آن‌ها را عقب برانند.»

خبرنامه افزوده است که خطرات تنها به مرزها ختم نمی‌شود؛ زیرا بسیاری از کسانی که با آن‌ها صحبت شده، از شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های ایران و ترکیه نیز یاد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید، با ۳۵ تن که قصد عبور از ترکیه را داشته‌اند، مصاحبه کرده و از جمله این ۳۵ تن ۲۳ تن از آن‌ها گفته‌اند که مورد حمله قرار گرفته‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان کتله عظیمی از شهروندان این کشور به پاکستان، ایران و ترکیه پناه برده‌اند. بسیاری از این پناهنده‌گان از رویه نامناسب نیروی‌های امنیتی ایران شکایت دارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا