افغانستان

امریکا: روابط چین با طالبان تغییری در سیاست واشنگتن به‌وجود نمی‌آورد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به پذیرش اعتمادنامه سفیر طالبان از سوی شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین گفته است که روابط کنونی بیجینگ با طالبان تغییری در سیاست کشورش در زمینه به‌رسمیت‌شناسی این گروه به‌وجود نمی‌آورد.

 

میلر سه‌شنبه‌شب، ۱۰ دلو در یک نشست خبری از چین خواسته است تا موقفش را در مورد به‌رسمیت‌شناسی طالبان واضح کند.

 

وی افزوده است: «تنها دلیلی که نمی‌خواهم مشخصاً در مورد تقدیم اعتمادنامه سفیر طالبان ابرازنظر کنم این است که من بیانیه‌های از مقام‌های چین خواندم که در آن گفته‌اند، تغییری در سیاست‌شان در زمینه شناسایی طالبان نیامده است.»

 

این مقام امریکایی تصریح کرده که واشنگتن پیش از ابراز نظر در این مورد، خواستار وضاحت دادن از سوی بیجینگ است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا همچنان از چین و سایر کشورهای که با طالبان ارتباط دارند، خواسته است تا از نفوذ خود برای تغییر رفتار این گروه استفاده کنند.

 

میلر همچنان خاطرنشان کرده است که گروه طالبان برای به‌رسمت ‌شناسی‌ باید در راستای تامین حقوق زنان در افغانستان گام‌های عملی بردارد.

 

گفتنی است که با گذشت بیش از دو سال از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، تا کنون هیچ کشوری به‌گونه رسمی رژیم آنان را به‌رسمیت نشناخته‌ است، اما شماری از کشورها روابط دیپلماتیک‌شان با این گروه را حفظ کرده‌اند.

 

این در حالی است که پیشتر طالبان اعلام کردند که رییس جمهور چین اعتمادنامه بلال کریمی را به‌عنوان سفیر این گروه در بیجینگ پذیرفته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا