افغانستان

امضای پنج سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و طالبان

در جریان سفر هیأتی از طالبان به تهران و برگزاری نشست مشترک، پنج سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و هیأت این گروه به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران ایرنا، این سندها پنج‌شنبه‌شب، ۱۸ عقرب، به امضا رسیده‌اند.

سند این تفاهم‌نامه‌ها میان محمدعلی نیکبخت، وزیر زراعت ایران، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس ‌جمهور این کشور در امور افغانستان، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان، و نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت این گروه به امضا رسیده‌اند.

حسن کاظمی قمی، در این نشست گفته است: «بحث‌های اساسی که طی چند روز گذشته میان هیأت طالبان و ایران صورت گرفت عمدتاً در حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بود.»

این تفاهم‌نامه‌ها شامل سند اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، نشست کمیته مشترک همکاری حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، تفاهم همکاری اداره هوانوردی ایران و طالبان، سند همکاری میان شرکت ذوب‌آهن اصفهان و طالبان و سند همکاری میان مناطق آزاد می‌شوند.

ملا عبدالغنی برادر، در حاشیه این نشست به خبرنگاران ادعا کرده که امریکا مانع رشد اقتصادی افغانستان شده است.

وی تصریح کرده است: «امریکا نمی‌تواند در امور افغانستان مداخله کند و تنها در بخش اقتصادی می‌تواند دست‌درازی کند؛ موضع ما در این باره این است که امریکایی‌ها به‌دنبال ایجاد موانعی هستند تا مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند و همچنان گاهی اوقات نیز در موضوعات سیاسی افغانستان مداخله می‌کنند.»

در همین حال، نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان بر عملی‌سازی این توافقات تاکید کرده است.

وی افزوده است: «این توافقات را باید عملی کنیم و روی کاغذ باقی نماند. در صحنه عمل، موافقت‌نامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و دنبال افزایش تبادلات به ۱۰ میلیارد دالر هستیم؛ اما به ساده‌گی امکان‌پذیر نیست.»

گفتنی است که هیأتی اقتصادی طالبان چند روز پیش به‌منظور ارتقای سطح همکاری‌های ایران با این گروه به تهران سفر کرد.

این در حالی است که پیشتر ملا برادر خواستار دسترسی افغانستان به بندر چابهار از سوی مقام‌های ایرانی شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا