افغانستانخبر برتر

شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری حملات هد‌ف‌مند در افغانستان شد

 شورای امنیت سازمان ملل متحد حملات هدف‌مند و عمدی علیه غیرنظامیان در افغانستان را محکوم کرده است. این شورا نسبت به افزایش خشونت‌ها و حملات پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز ابراز نگرانی کرده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز «جمعه، ۲۲ حوت» این نوع حملات را که کارمندان دولت، رسانه‌ها، دستگاه عدلی و قضایی، کارمندان صحی، زنان فعال، فعالان حقوق بشر و اقلیت‌های مذهبی را هدف قرار می‌دهد، «شنیع» توصیف کرده‌اند.

در اعلامیه این نهاد گفته شده است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار پایان سریع حملات هدف‌مند شدند و بر ضرورت محاکمه فوری عاملان این نوع حملات تأکید کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرده است که همه طرف‌ها باید در هر شرایطی به تعهدات خود از جمله حمایت از غیرنظامیان و قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خاطرنشان کرده است که حملات هدف‌مند و عمدی، مصداق جنایت جنگی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد توضیح داده است که صلح پایدار تنها از طریق روند صلح همه جانبه به رهبری و مالکیت افغان‌ها به هدف دست‌یابی به آتش‌بس دایمی و جامع و نیز یک توافق‌سیاسی فراگیر به هدف پایان جنگ، تأمین خواهد شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد هم‌چنان بر لزوم مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در روند صلح افغانستان تأکید کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اطراف مذاکرات را به اقداماتی به هدف اعتمادسازی، کاهش خشونت و حسن‌نیت در روند صلح تشویق کرده‌ است.

در پایان این اعلامیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به تهدید تروریسم برای افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرده‌ است.

شهر کابل در ماه‌های اخیر با افزایش حملات و ترورهای هدف‌مند روبه‌رو بوده است که مسوولیت  آن را در بیش‌تر موارد، هیچ فرد و یا گروهی بر عهده نمی‌گیرد. هرچند در سایر ولایت‌ها نیز این نوع حملات افزایش یافته است. دولت طالبان را مسوول حملات هدف‌مند می‌داند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا