افغانستان

یونیسف: از هر سه کودک افغان یکی آن از رفتن به مکتب بازمانده است

صندوق ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته است که در حال حاضر از هر سه کودک افغان که در سن مکتب قرار دارند، یکی آن از رفتن به مکتب باز مانده است.

یونیسف روز «دوشنبه پنجم سرطان» با نشر ویدیویی در مورد فعالیت‌های این نهاد در افغانستان گفت که ۶۰ درصد کودکان افغان محروم از رفتن به مکتب، دختران اند.

با اینحال، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، در پیام عیدی خود گفته است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین شده و علیه “مظالم بر آنان” اقدامات صورت گرفته است.

با آنکه یونیسف شمار دقیق کودکان افغان را که از رفتن به مکتب بازمانده اند مشخص نکرده و نیز در سال‌های اخیر آمارگیری دقیق در این مورد صورت نگرفته است، این نهاد ملل متحد تخمین زده است که حدود ۳.۵ میلیون کودک افغان قادر به رفتن به مکتب نیستند.

یونیسف گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی برای شش میلیون کودک در افغانستان کتابچه،‌قلم و مواد ممد درسی را فراهم و توزیع کرده است. همچنین این نهاد گفته است که از جنوری ۲۰۲۲ به اینسو، ۵۶۶۱ خیمهٔ عصری را که برای مکاتب از آن کار گرفته شده می‌تواند، برای بخش معارف در افغانستان مهیا کرده است.

نزدیک به دو هفته پیش، طالبان به سازمان‌های کمک رسان گفتند که از در طول چند هفتهٔ آینده از کار در پروژه‌های آموزشی در افغانستان دست بکشند و امور این پروژه ها را به موسسات خیریهٔ داخلی افغانستان واگذار کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا