افغانستان

سیگار: ازدواج‌های اجباری و زیر سن دختران در افغانستان افزایش یافته است

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که در ماه‌های اخیر ازدواج‌های اجباری و زیر سن دختران در افغانستان افزایش یافته است.

سیگار روز «یکشنبه ۳۰ میزان» با نشر گزارشی به نقل از ملل متحد گفته است که پس از سال ۲۰۲۱ میلادی، ۳۵ درصد دختران در افغانستان پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی و ۱۷ درصد پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی وادار به ازدواج شده اند.

در گزارش سیگار آمده است: “۵۷۸ مورد ازدواج اجباری بین دسمبر ۲۰۲۲ تا فبروری ۲۰۲۳ ثبت شده که از این تعداد ۳۶۱ مورد مربوط ازدواج در سنین پایین بوده است.”

ازدواج اجباری دختران در سنین پایین از دیر زمانی در افغانستان رواج داشته است، اما برخی از سازمان‌های حامی حقوق زنان افغان می‌گویند که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های مداوم این گروه بر زنان و دختران، به ویژه ممنوعیت آموزش دختران، عامل افزایش ازدواج اجباری و زیر سن دختران شده است.

گروهی از حامی حقوق زنان موسوم به “جنبش زنان برای صلح و آزادی” چندی پیش گفته بود که زنان و دختران افغان در دو سال اخیر با مجازات‌ شدیدی چون اعدام، سنگسار، شلاق، ازدواج اجباری و محرومیت از آزادی مواجه استند.

صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (UNICEF) نیز ماه گذشته با نشر گزارشی گفت که پس از شیوع کروناویروس در جهان، در جنوب آسیا از جمله افغانستان، ازدواج زیر سن قانونی دختران به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و محرومیت از آموزش افزایش یافته است.

یونیسف گفت که بیشتر مادران و پدران دختران را بار دوش می‌پندارند و ازدواج را بهترین گزینه برای آنها می‌دانند.

نوالا سکینر، رییس دفتر یونیسف در جنوب آسیا، گفته است: “ازدواج زیر سن، دختران را از آموزش محروم می‌کند، سلامت، رفاه و آینده آنها را به خطر می‌اندازد.”

تا اکنون حکومت طالبان به گزارش سیگار واکنشی نشان نداده است، اما برخی از مقامات حکومت طالبان پیش از این گفته بودند که آنها به حقوق قانونی زنان و دختران افغان پابند اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا