افغانستانخبر برتر

پیشنهاد کانگرس امریکا به اداره بایدن: پول افغانستان را به طالبان نه، بلکه به مردم‌‌شان بدهید.

برخی از اعضای کانگرس امریکا با فرستادن نامه‌ای به وزارت‌های امور خارجه و خزانه‌داری آن کشور، از اداره بایدن خواسته‌اند که برای جلوگیری از فروپاشی در افغانستان، به گونه مستقیم با مردم این کشور کمک کند.

این نامه به آدرس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جنت یلن، وزیر خانه‌داری امریکا فرستاده شده است و در آن، ۳۷ عضو احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه کانگرس آن کشور امضا کرده‌اند.

اعضای کانکرس امریکا به اداره بایدن گفته است که این نهاد تمایلی به کمک با حکومت سرپرست طالبان ندارد، اما به باور آنان، در حال حاضر رویکردی وجود دارد که امریکا می‌تواند بدون فراهم کردن مشروعیت به طالبان، برای جلوگیری از فروپاشی فاجعه‌بار در افغانستان، با مردم این کشور کمک کند.

به گفته آنان، افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد و مردم آن با گرسنه‌گی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کانگرس گفته است که بحران نقینه‌گی در افغانستان به تشدید این کار کمک کرده است، زیرا افرادی که حتا در بانک‌ها پس‌انداز دارند، به دلیل کمبود دالر، نمی‌توانند به آن دست‌رسی داشته باشند.

اعضای کانگرس تصریح کرده است که بحران اقتصادی افغانستان ترس از مهاجرت دسته‌جمعی  را بیش‌تر می‌سازد که ممکن است با توجه به چالش مستقیم داعش، به بی‌ثباتی بیش‌تر منطقه بیانجامد.

این نهاد هم‌چنان پیشنهادهایی را برای ارایه کمک مالی مستقیم به مردم ارایه کرده است که هم‌زمان با جلوگیری از فروپاشی در افغانستان، سبب ایجاد یک چارچوب برای اطمینان از پا‌بندی طالبان به تعدات‌شان در راستای مبارزه با تروریسم، در نظر گرفتن حقوق زنان و تشکیل حکومت فراگیر می‌شود.

کانگرس از بایدن خواسته است که دارایی‌های مسدود شده افغانسان را به یک نهاد مناسب، از جمله سازمان ملل متحد بدهد تا از طریق آن، حقوق معلمان پرداخت و غذای کودکان تأمین شود.

این نهاد از ابتکار اخیر ملل متحد مبنی بر استفاده از بانک‌های خصوصی و تلفن همرای برای پرداخت معاشات معلمان بدون سپردن آن به طالبان، یاد کرده است.

هم‌چنان گفته شده است که دولت باید باید رهنمود مالی را ارایه دهد تا در آن، معافیت‌ تحریم‌های موجود در امر کمک‌های بشردوستانه روشن شود.

به گفته کانگرس، این کار سبب می‌شود که موسسه‌های مالی بدون ترس از نقض تحریم امریکا، در عملی کردن کمک‌ها راحت‌تر عمل کنند و معافیت برای ادامه کمک‌های بشردوستانه نیز گسترش یابد.

اعضای کانگرس تصریح کرده‌اند که این کار با نظارت مناسب اجرا می شود و از حکومت سرپرست طالبان حمایت نمی‌کند، اما دست‌رسی افغان‌ها به خدمات اولیه را تضمین خواهد کرد.

هم‌چنان این نهاد پیشنهاد کرده است که اداره بایدن باید با سازمان‌هایی که می‌خواهند حقوق کارمندان دولتی در افغانستان را بپردازند، کمک کند.

کانگرس با یاآوری از موفقیت ارایه ۲۸۰ دالر صندوق وجهی بازسازی افغانستان به آژانس‌های سازمان ملل متحد، گفته است که امریکا باید از بانک‌ها در برابر هرگونه موانع فنی و تحریمی حمایت کند.

هم‌چنان گفته شده است که دوام در نظر گرفتن این بودجه باید براساس اقدامات طالبان انجام شود تا آنان تعهدشان به دولت فراگیر را تضمین کنند و حقوق اقلیت‌ها و زنان محافظت شود.

اعضای کانگرس گفته‌اند که همکاری نزدیک با این گونه شرکا تضمین می‌کند که بودجه به درستی انجام می‌شود و بدون این‌که به دست طالبان برسد، برای مردم کمک‌های اساسی فراهم می‌کند.

هم‌چنان در نامه گفته شده است که امریکا باید به موسسه‌های مالی اجازه دهد تا سرمایه اقتصادی لازم را به افغانستان تزریق کنند و به این ترتیب از «بدترین بحران اقتصادی»‌ جلوگیری شود.

با این حال آمده است که در جریان این کار، باید از انتقال پول به دولت تحت رهبری طالبان جلوگیری شود.

کانگرس تصریح کرده است که باید برای مبادله دالر در برابر افغانی، میان نهادهای کمک کننده و تجارت در افغانستان یک سیستم ایجاد شود.

به این ترتیب گفته شده است که برای این کار، به یک نهاد در افغانستان به عنوان بانک مرکزی نیاز است تا این کشور بتواند مبادلات ارزی خود را پوشش دهد و ارز خارجی را خریداری کند.

با این حال، در نامه به تعیین یک بانک خصوصی یا کشور سوم برای لیلام دالر تأکید شده است که برای جلوگیری از فروپاشی، بدون وابسته‌گی به طالبان، افغان‌ها را کمک کند که روی پای‌شان ایستاد شوند.

در پایان این نامه، کانگرس تصریح کرده است که با توجه به احتمال فروپاشی در زمستان پیش‌رو، سازمان ملل متحد و امریکا باید سهم عادلانه‌شان در جمع‌آوری کم مالی به افغان‌ها را ادا کنند.

به باور اعضای کانگرس امریکا، هیچ فردی از یک دولت شکست خورده در افغانستان سود نمی‌برد.

آنان گفته‌اند که هم‌زمان با اعمال فشارها بر حکومت سرپرست طالبان، باید اظمینان حاصل شود که از مردم امریکا در بربر تهدیدهای احتمالی محافظت و از افغان‌هایی که در معرض خطر ویژه قرار دارند، در ترک از کشور حمایت شود.

کانگرس افزوده است که به دلیل خدمت ۷۷۵ هزار سرباز امرکایی در افغانستان و جان باختن شماری از آنان، امریکا موظف است که با ایستادن در کنار مردم افغانستان در امر مبارزه برای حقوق بشر و آینده‌شان، به خدمت و فداکاری ادامه دهد.

اعضای کانگرس امریکا از وزارت‌های امور خارجه و خزانه‌داری آن کشور خواسته‌اند که پیرامون استراتژی‌شان در مورد افغانستان، به گونه منظم به آنان اطلاع دهند و مکانیسمی را در نظر گیرند که کمک‌ها تنها به مردم افغانستان می‌رسد.

هم‌چنان این نهاد خواستار نشست‌های توجیهی در این مورد شده است که باید شامل پاسخ دولت در مورد وضعیت افغانستان و دیدگاه آن در مورد پیشنهادهای کانگرس باشد.

کانگرس ابراز امیدواری کرده است که این نشست تا ۱۴ جنوری ۲۰۲۲ برگزار شود.

گفتنی است که در این نامه، تام مالینوسکی، جیسون کرو، پیتر میجر، گریگوری میکس، آدام شیف، آدام اسمیت، امی بیرا، ویلیام کیتنگ، تد دویچ، جیم کوپر،‌جان گرامندی، کارن بس، جیمز لانگوین، روبن گالیگو، اندی کیم، آنتونی براون، جو کورتنی، جرد گردن، استفانی مورفی، سالود کارباجل، ست مولتن، کتی منینگ، دیوید سیسیلین جیمی پانتا، دین فیلیپس، ورونیکا اسکوبار، کریسی هولاهان، بیل فاستر، دیوید پرایس، کای کاهله، اسکات پیترس، ارل بلومناور، سارا جیکوبز، تد لیو، پیتر ولش، سوزان وایلد و خواکین کاسترو امضا کرده‌اند.

امریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اعلام کرد که ذخایر ارزی بانک مرکزی را بسته کرده است.

هم‌چنان این کشور و سایر کشورها کمک‌های مستقیم با حکومت طالبان را متوقف کردند.

این دو موضوع سبب شده است که بحران نقدینه‌گی در بازارهای افغانستان شکل گیرد و نرخ دالر از ۱۰۰ افغانی فراتر رود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا