افغانستان

طالبان: جهان باید در حفاظت و بازسازی آبدات تاریخی با افغانستان همکاری کند.

به دنبال گزارش‌ها از خطر فروریزی شماری از آبدات تاریخی افغانستان، طالبان خواهان همکاری جامعه جهانی شد.

عتیق‌الله عزیزی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: «جهان باید در حفاظت و بازسازی آبدات تاریخی با افغانستان همکاری کند.»

به گزارش رادیو – تلویزیون افغانستان، این مقام طالبان با اعضای بورد علمی حفاظت از آبدات تاریخی دیدار کرده و آن‌ها هم وعده همکاری داده‌اند.

طالبان که در گذشته بسیاری از آثار تاریخی را تخریب کرده‌اند، می‌گویند حالا در تلاش حفظ اماکن باستانی هستند.

در عمل اما، این گروه سیاستی متفاوت را در پیش گرفته است. چندی پیش منبعی به افغانستان اینترنشنال گفت که گروه طالبان بودجه پروژه‌های نگهداری و بازسازی مسجد جامع هرات، از معدود آثار باستانی که از گزند جنگ در امان بوده را قطع کرده‌ است.

در حال حاضر حفظ آثار باستانی و تاریخی افغانستان یکی از نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی به ویژه یونسکو است. بر اساس گزارش‌ها، منار جام و اماکن تاریخی محمد شریف خان، دو برج شهر کهنه و آبده خواجه ملک در خطر فروریزی قرار دارند.

منابع می‌گویند مسجد جامع شهر قدیم غزنی، قدیمی‌ترین مسجد این ولایت نیز در خطر نابودی است. ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در غزنی گفته بود به دلیل باران سقف این مسجد تخریب شده. این گروه باران‌های شدید اخیر در غزنی را “غضب الهی” خواند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا