افغانستان

۸ مارچ؛ رییس یوناما خواستار پایان محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران شد

رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) در روز جهانی زن از طالبان خواسته است که به محدودیت‌‌ها علیه زنان و دختران پایان دهند و در غیر این‌صورت خطر سوق کشور به سوی فقر و انزوای بیشتر وجود دارد.

امروز (جمعه، ۱۸ حوت/ ۸ مارچ) مصادف با روز جهانی همسبتگی زنان یا روز جهانی زن است.

اوتنبایوا در بیانیه‌ای که از سوی یوناما به این مناسبت منتشر شده، گفته است که جای اندوه است که در افغانستان، به‌جای سرمایه‌گذاری روی زنان، «یک سرمایه‌گذاری منفی فاجعه‌بار» می‌بیند که صدمات شدیدی بر زنان و دختران وارد می‌کند و تنها باعث ایجاد مانع برای صلح و رفاه می‌گردد.

او گفته است که طالبان از ماه آگست ۲۰۲۱، یک سلسله محدودیت‌‌ها را بر حقوق و آزادی‌های بسیار ابتدایی اکثریت از زنان و دختران اعمال کرده‌اند.

در حال حاضر زنان و دختران افغانستان از آموزش متوسطه و دانشگاهی، کار در نهادهای دولتی و غیردولتی و همچنین گشت‌وگذار آزاد محروم اند.

رزا اوتنبایوا گفته است که یوناما همچنین نگران است که سرکوب اخیر زنان توسط طالبان، به ادعای عدم رعایت قوانین پوشش اسلامی، زنان را به‌دلیل ترس از بازداشت خودسرانه به انزوای بیشتر سوق دهد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا