افغانستان

متقی به هیأت پاکستانی: ملاحظات امنیتی و سیاسی نباید باعث مسدودشدن راه‌ها شود

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان در دیدار با یک هیأت پاکستانی که به رهبری آصف درانی، نماینده‌س ویژه آن کشور در امور افغانستان به کابل سفر کرده، گفته است که ملاحظات امنیتی و سیاسی نباید باعث مسدودشدن بزرگ‌راه‌ها میان دو کشور شود.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این دیدار که روز (پنج‌شنبه، ۳۰ سنبله) در کابل انجام شده، گفته است که مسائل امنیتی از طریق کمیته‌های مشترک حل شوند.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، در این دیدار علاوه بر مسائل امنیتی، در مورد بازداشت مهاجران افغانستان در پاکستان، برخورد با مسافران افغانستان در مسیر چمن – بولدک، ایجاد تسهیلات در بخش صادرات سبزیجات و میوه و ترانزیت اموال تاجران اهل افغانستان در کراچی، مفصل گفت‌وگو شده است.

امیرخان متقی در این دیدار گفته است که افغانستان و پاکستان به‌عنوان دو‌ کشور اسلامی و همسایه باید از اظهارنظر علیه همدیگر خودداری کنند تا باعث ایجاد فاصله میان دو طرف نشود.

او گفته است که سیاست طالبان در قبال کشورهای همسایه‌ و منطقه مبتنی بر حسن‌نیت است و تلاش کرده تا به کسی اجازه ندهد که دو کشور را خراب کند.

وزارت خارجه‌ی طالبان به نقل از آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان، نوشته است که راه‌حل مشکلات ناشی از تجارت، ترانزیت و مسیرهای عبوری میان دو کشور را جستجو خواهد کرد.

او افزوده است که پاکستان آماده‌ی همکاری با طالبان در زمینه‌های گوناگون است و بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان افغانستان را از سر خواهد گرفت.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، آقای درانی بر همکاری میان پاکستان و طالبان در زمینه‌ی امنیتی تأکید کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که در این دیدار دو طرف تأکید کرده‌اند که هرچه سریع‌تر برای مشکلات موجود میان دو کشور راه‌حل جستجو شود تا از بروز «حوادث ناگوار» در آینده جلوگیری شود.

سفر هیأت پاکستانی به کابل در حالی انجام شده که حدود دو هفته قبل پس از درگیر مرزی میان نیروهای دو طرف، گذرگاه تورخم برای نُه روز متوالی از سوی پاکستان مسدود ماند.

وزارت خارجه‌ی طالبان در آن زمان گفت که نیروهای پاکستانی آغازگر درگیری بوده‌اند و برخلاف حسن هم‌جواری گذرگاه تورخم را مسدود کرده‌اند.

اما وزارت خارجه‌ی پاکستان در پاسخ، طالبان را متهم به ساخت تأسیسات در خاک خود و «شلیک بی‌رویه» به سمت نیروهای خود کرد.

علاوه بر این، مقام‌های پاکستانی همواره از حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که این گروه از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کند.

اما طالبان تأکید می‌کنند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند و مقام‌های پاکستان را متهم به «بی‌کفایتی» در تأمین امنیت کشورشان می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا