تکنالوژی

هشدار پدر هوش مصنوعی به حکومت‌ها: نگذارید ماشین‌ها جوامع را کنترول کنند

جافری هینتن، فردی که پدر هوش مصنوعی خوانده می‌شود، روز «چهارشنبه هفتم سرطان» از حکومت‌های جهان خواست تا اقدام کنند و نگذارند ماشین‌ها کنترول جوامع را در دست گیرند.

چندی پس از آن که هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی توجه جهان را به خود جلب کرد، هینتن در ماه می زمانی در سرخط خبرها قرار گرفت که اعلام کرد کارش را در شرکت گوگل پس یک دهه ترک می‌کند تا جهان را در مورد خطرات هوش مصنوعی آگاه سازد.

این دانشمند هوش مصنوعی در جریان نشستی در شهر تورنتوی کانادا این مطلب را بیان کرد، نشستی که ۳۰هزار از موسسان کار و بار های جدید، سرمایه‌گذاران، و کارمندان بخش تکنالوژی را گرد هم آورده بود؛ افرادی که اکثریت شان به دخیل شدن در تجارت هوش مصنوعی دلچسپی دارند اما در مورد خطرات آن نیاموخته اند.

هینتن گفت: “پیش از آنکه هوش مصنوعی باهوشتر از ما شود، به نظرم افرادی که آنرا انکشاف می‌دهند باید ترغیب شوند که در بخش درک آن کار‌های زیادی را انجام دهند که چگونه هوش مصنوعی تلاش خواهد کرد کنترول را از دست انسان‌ها بیرون کند.”

او افزود که در حال حاضر شمار افرادی که می‌خواهند هوش مصنوعی را انکشاف دهند بسیار زیاد و افرادی که می‌خواهند جلو انکشاف آنرا بگیرند، خیلی اندک اند. هینتن گفت که باید در میان این افراد توازن برقرار شود.

این دانشمند هوش مصنوعی هشدار داد که خطرات این تکنالوژی باید جدی گرفته شود، اما منتقدین می‌گویند که او این خطرات را بیش از حد بزرگ می‌خواند.

با آنهم، هینتن گفت که این خطرات واقعی است و اظهار امیدواری کرد که اخبار غیرواقعی که توسط هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی ایجاد می‌شود علاماتی را در خود داشته باشد تا همه آنرا بشناسند.

اتحادیهٔ اروپا درج این روش را در قانون هوش مصنوعی بررسی می‌کند، قانونی که مقرراتی را برای هوش مصنوعی در اروپا تعین خواهد کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا