افغانستانخبر برتر

نماینده برنامه جهانی غذا: درمانده‌گی و فقر به وضوح در چهره‌ افغان‌ها دیده می‌شود.

برنامه جهانی غذا «WFP» با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی افغانستان، می‌گوید که خشک‌سالی و جنگ‌های اخیر، در حال شکل دادن سونامی فقر در افغانستان است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، این سازمان در نظر دارد که در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی برای حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان کمک‌های غذایی تهیه کند.

مری الن مک‌گروتی، نماینده برنامه جهانی غذا برای افغانستان روز «یک‌شنبه، ۲۱ قوس»، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، تصریح کرد که این کار ماهانه به ۲۲۰ میلیون دالر بودجه نیاز دارد.

به این ترتیب، او افزود که براساس تخمین دفتر برنامه جهانی غذا برای افغانستان، سال آینده برای سیر کردن این شمار از شهروندان، باید میانگین ۱۱۰ دالر بودجه برای هر شهروند نیازمند اختصاص یابد.

نماینده برنامه غذایی جهان برای افغانستان تصریح کرد که گفت‌وگوها با تمویل‌کننده‌گان این نهاد ادامه دارد تا بتوانند بودجه مورد نیاز برای سیر کردن این افراد را تأمین کنند.

مک‌گروتی افزود که وی ماه گذشته به سراسر افغانستان سفر داشت و وضعیت غذایی و بدتر شدن سلامت غذایی کوکان را مشاهده کرده است.

به گفته نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان، تاثیرات خشک‌سالی سال‌های اخیر و تبعات جنگ‌ها در حال یک‌جا شدن است و به سونامی فقر در کشور بدل می‌شود.

او تصریح کرد که هم اکنون ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان در ناامنی شدید غذایی به سر می‌برند و ۸.۷ درصد این افراد تنها یک گام با شرایط قحطی فاصله دارند.

این در حالی است که به گفته مک‌گروتی، ۳.۲ میلیون کودک مبتلا به سؤتغذیه در سال ۲۰۲۱ میلادی تشخیص شده‌اند.

وی افزود که شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه با گذشت هر هفته، دو برابر می‌شود.

با این حال، او از این کودکان به عنوان «افراد خوش‌چانس» یاد کرد، زیرا براساس معلومات مک‌گروتی، این کودکان دست‌کم به شفاخانه یا مراکز صحی دست‌رسی دارند.

در همین حال، مری الن مک‌گروتی از وضعیت آشفته در برخی از ولایت‌ها ابراز نگرانی کرد.

او می‌گوید که پس از سفر به نُه ولایت، گرسنه‌گی، درمانده‌گی و فقر را در چهره مردانی دیده است که محصولات یا شغل‌شان را از دست داده‌اند.

به گفته مک‌گروتی، زنان هنگام این سفر در اطراف او جمع می‌شدند و برایش می‌گفتن که پول ندارند، نمی‌دانند که چه غذایی به فرزندان‌شان بدهند و چگونه زمستان را زنده بمانند.

با این حال، نماینده برنامه جهانی غذا برای افغانستان تعهدد داد که تیم کاری او در سطوح بی‌سابقه‌ای، به مبارزه با این چالش‌ها می‌رود.

او گفت که سازمان جهانی غذا در افغانستان ۲۰۰ هزار تُن غذا به سراسر کشور فرستاده است و برای بیش از ۱۵.۴ میلیون نفر غذا می‌دهد.

وی گفت که برنامه جهانی‌ غذا برنامه‌ریزی می‌کند تا مطمین شود که ۲۳ میلیون شهروند متاثر از فقر، غذای مورد نیاز دارند.

مک‌گروتی هم‌چنان بر شفافیت در روند توزیع کمک‌های غذایی تأکید کرد و گفت که افراد بیش‌تری برای بخش پذیرش شکایات استخدام کرده است تا به شکایات مردم رسیده‌گی شود.

با این حال، او زمستان پیش‌رو را از چالش‌های اصلی فرا راه کار کار برنامه غذایی جهان در افغانستان خواند.

کفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان و اعمال محدودیت‌ها، افغانستان با بحران اقتصادی-اجتماعی روبه‌رو شده است.

پیش‌تر سازمان ملل هشدار داده بود که اگر به وضعیت این کشور رسیده‌گی نشوند، ۹۷ درصد شهروندان افغانستان تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی زیر خط فقر می‌روند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا