اخبار صحتافغانستان

قلندر عباد: ۵۰ درصد از مردم مناطق دور افتاده به خدمات صحی دسترسی ندارند

قلندر عباد، وزیر صحت طالبان در نشست ۵ کشور منطقه در تهران اذعان کرد که «۵۰ درصد جمعیت افغانستان در مناطق دور افتاده»، به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

او در این نشست با حضور مقام‌های ایران، پاکستان، تاجیکستان و عراق، خواهان کمک کشورها برای رسیدگی به نیازهای صحی در افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قلندر عباد در بیست و ششمین نشست این کشورها در حوزه سلامت، خواهان حمایت و کمک‌های فنی کشورهای عضو گروه پنج، سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای سازمان ملل به نظام درمانی افغانستان شد.

قلندر عباد در تهران گفته وزارت صحت عامه طالبان تلاش دارد در خدمات بهداشتی، عدالت و تساوی را به وجود آورد، اما «چالش هایی که در افغانستان با آن مواجه هستیم، بسیار گسترده است، ما هنوز راه طولانی در پیش داریم و پوشش خدمات در کشور ما چند بالا نیست.»

او افزود: «۵۰ درصد جمعیت ما در مناطق دورافتاده که دسترسی به خدمات بهداشتی ندارند، به سر می برند. این میزان حتی نسبت به کشور هند بیشتر است.»

نبود امکانات و خدمات بهداشتی در حال حال حاضر از جمله چالش‌های مردم افغانستان، به ویژه زنان و کودکان است.

در حال حاضر افغانستان بالاترین آمار مرگ و میر مادران در جهان را دارد.

این مقام طالبان در حالی از عدم دسترسی مردم افغانستان به خدمات بهداشتی گفته که خود این گروه کار کارمندان زن بخش سلامت را محدود کرده‌ است.

وزارت امر به معروف و طالبان در برخی ولایات از جمله قندهار دستور داده‌اند که بدون محرم سر کار نروند. قندهار، مقر رهبری طالبان است.

بر اساس دستورات منسوب به رهبر طالبان از قندهار، زنان از کار در موسسات داخلی و بین‌المللی هم منع شده‌اند.

با این حال، به نقل از فارس، وزیر صحت طالبان مدعی شد که کارمندان زن در بخش بهداشت، «خدمات ارائه می‌کنند» و ممنوعیت کار آنان را «شایعه» خواند.

 

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا