افغانستانخبر برترمعلومات

شهنواز تنی درگذشت.

شهنواز تنی وزیر دفاع کشور در دوران حکومت چپ که بیشترین اشتهار او انجام کودتای ناموفق علیه دولت داکتر نجیب‌الله بود، در یک شفاخانه در پایتخت پاکستان درگذشت.
گفته می‌شود آقای تنی در این اواخر برای تداوی و درمان به پاکستان رفته بود و صبح امروز فوت کرد.
جنرال شهنواز تنی در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در ولسوالی تنی ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان به دنیا آمد.
او آموزش‌های نظامی را در کابل و مسکو به انجام رساند، افسر ارتش افغانستان شد و به بالاترین درجه نظامی رسید.
آقای تنی در کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ فرمانده واحد کوماندویی اردوی افغانستان بود و در این کودتا نقش فعالی داشت. پس از این کودتا او فرمانده واحدهای نظامی شمال و سپس فرمانده فرقه هرات شد.
برخی می گویند زمانی که آقای تنی فرمانده واحدهای نظامی هرات بود حادثه شورش ۲۴ حوت ۱۳۵۸ روی داد که در آن هزاران نفر کشته شدند، اما خود آقای تنی می گوید این حادثه پیش از انتصاب او به این سمت واقع شده بود.
فرماندهی فرقه ۸ کابل، فرماندهی نظامی کابل، عضویت کمیته نظامی حزب دموکراتیک خلق، عضویت بیروی سیاسی این حزب و ریاست ستاد مشترک ارتش هم در کارنامه او است.
شهنواز تنی در زمان حاکمیت دکتر نجیب الله در اواخر دهه شصت خورشیدی به وزارت دفاع رسید، اما با به راه انداختن کودتای نظامی در ۱۶ حوت ۱۳۶۸ علیه دکتر نجیب الله، رئیس جمهوری از این مقام برکنار شد و با یک هلیکوپتر نظامی به پاکستان فرار کرد؛ جایی که گروه های هفت‌گانه مجاهدین در آن جا مستقر بودند.
آقای تنی در این کودتا به نیروهای زمینی و هوایی دستور داد که مراکز عمده، از جمله قصر ریاست جمهوری و کاخ دارالامان را مورد حمله قرار دهند و این نخستین باری بود که از اسلحه سنگین و بمب‌افگن برای کوبیدن اهدافی در داخل شهر کابل کار گرفته شد.
با این همه، اما مقاومت نیروهای وفادار به دکتر نجیب الله، رئیس جمهور، به ویژه گارد ریاست جمهوری طرح کودتای جنرال تنی را ناکام کرد. البته آقای تنی گفته بود که این دکتر نجیب بود که علیه او کودتا کرد.
او در دوران حکومت حامد کرزی رئیس حزب «جنبش صلح» بود که شماری از اعضای جناح خلق «حزب دموکراتیک خلق» پیشین در آن عضویت داشته‌اند.
شهنواز تنی نخستین نامزدی بود که اسناد نامزدی خود را برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون انتخابات ارائه کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا