افغانستانخبر برتر

طالبان: برای بازگشایی مکاتب دخترانه با جدیت کار می‌کنیم

وزارت معارف حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که این وزارت برای بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم با جدیت روی طرحی کار می‌کند و در این زمینه پیشرفت‌هایی نیز صورت گرفته است.

عزیزاحمد رویان، سخن‌گوی این وزارت در نشست مجازی تحت عنوان «جرگه‌ی پاک-افغان» گفته است که هدف از اجرای طرح مورد نظر، رعایت اساسات دین اسلام و اقتضای «فرهنگ افغانی» درباره‌ی آموزش دختران است.

او گفته است که در حال حاضر مکاتب دخترانه بسته نه؛ «بلکه معطل شده‌اند و این معطلی دایمی نیست».

سخن‌گوی وزارت معارف طالبان حکومت این گروه را «یک نظام مسئول و مشروع» خوانده و گفته است که این رژیم به تمام حقوق شهروندان افغانستان، به‌ویژه به حقوق شرعی زنان و دختران متعهد و باورمند است.

او افزوده است که طالبان فراهم‌ساختن محیط مصون آموزشی برای زنان و دختران را «وجیبه ملی و شرعی خود می‌دانند».

این مقام طالبان گفته است که کار و تلاش‌هایی این گروه به‌خاطر فراهم‌سازی فرصت‌های تعلیمی برای شهروندان‌ به‌ویژه دختران و زنان، «بر‌اساس مسئولیت و تعهد» و ارج‌گذاری به خواست مردم است نه «به‌خاطر تقلیل فشارها و خوشی جهت‌های خارجی».

سخن‌گوی وزارت معارف طالبان در عین حال در پیامی به روزنامه اطلاعات روز گفت که بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه، از صلاحیت رهبری این گروه است. او گفت که وزارت معارف برای بازگشایی مکاتب منتظر حکم رهبری طالبان است.

طبق وعده‌‌ی قبلی طالبان قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف این گروه در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا