معلومات

یونیسف: با وجود ممنوعیت طالبان، کارمندان زن امدادرسانی می‌کنند

نمایندهٔ صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در افغانستان می‌گوید که با وجود فرامین طالبان مبنی بر منع کار زنان، کارمندان زن در این ادارهٔ ملل متحد به کار شان در این کشور ادامه داده اند.

فران ایکویزا، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر ملل متحد در نیویارک گفت: “می‌خواهم بگویم که تمام کارمندان زن ملل متحد در افغانستان مصروف کار اند. برخی از آنان از خانه‌‌ها، بعضی از دفاتر و شماری از آنان در ساحه کار می‌کنند.”

او گفت که در تمامی ادارات متحد ملل متحد در افغانستان زنان مصروف کار اند.

اما ماه گذشته ملل متحد گفته بود که اگر این سازمان نتواند طالبان را ترغیب کند تا به زنان اجازۀ کار در این نهاد را بدهد، آماده است در ماه می تصمیم خروج از افغانستان را اتخاذ کند.

اچیم ستاینر، مدیر برنامهٔ‌ انکشافی ملل متحد، گفته است که مقامات ملل متحد با حکومت طالبان سرگرم مذاکره اند و امیدوار اند طالبان به کار زنان در این سازمان استثنا قایل شوند.

نمایندهٔ‌ یونیسف در اشاره به مقاومت و تعهد زنان افغان به کشور شان گفت که هر چه شود زنان افغان تسلیم نمی‌شوند.

حکومت طالبان در اوایل ماه اپریل زنان را از کار در ادارات ملل متحد منع کرد. پس از آن، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد این اقدام طالبان را “غیر قابل پذیرش” و “غیر قابل تصور” خواند.

آقای گوتیرش در تویتی نوشته بود: ”کارمندان زن در سازمان ملل متحد برای انجام کار‌ ما از جمله فراهم‌‌آوری کمک‌های حیاتی ضروری است.”

پیش از آنکه طالبان کار زنان را در ادارت ملل متحد منع کند، مجموعاََ ۶۰۰ کارمند زن در ادارات متحد ملل متحد در افغانستان مصروف کار بودند.

گوتیرش در اوایل ماه جاری با تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، ملاقات کرد و در مورد تشدید سرکوبی زنان توسط طالبان صحبت کرد.

پس از منع کار زنان، به کارمندان ملل متحد هدایت داده شد در صورت امکان تا زمانی از خانه‌های شان کار کنند که این سازمان از مقامات طالبان وضاحت بخواهند.

نمایندهٔ یونیسف در افغانستان در مورد آزار و اذیت کارمندان زن توسط طالبان به دلیل این که خلاف فرمان حکومت آنان کار کرده اند، از اظهار نظر خودداری کرد.

او افزود که ملل متحد مراقبت از کارمندان خویش را جدی می‌گیرد.

با آنهم، ایکویزا گفت که “ما هنوز هم تحت تهدید و خطر قرار داریم و تصامیمی را اتخاذ نمی‌کنیم که خطر غیرقابل پذیرش برای کسی در پی داشته باشد”.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، دسترسی زنان به آموزش متوسطه و عالی قطع شده و آنان اجازۀ رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌ها را ندارند. همچنان طالبان در ۲۴ دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی منع کردند.

حکومت طالبان منع کار زنان در افغانستان را موضوع “داخلی” عنوان کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته است: “باید خاطر نشان کرد که امارت اسلامی نمی‌خواهد برای ملل متحد موانع ایجاد نماید، بلکه می‌خواهد واضح بسازد که این موضوع ارزشی داخلی افغانستان می‌باشد، برای هیچ‌کسی دیگر مشکل ایجاد نمی‌کند و باید همه جوانب به آن احترام بگذارند.”

به گفتۀ مجاهد ممنوعیت کار زنان در دفاتر ملل متحد “تبعیض” نیست و نیز مانعی برای فعالیت این سازمان در افغانستان ایجاد نمی‌کند.

حکومت این گروه تا اکنون تقاضای ماه اپریل شورای امنیت ملل متحد پیرامون فسخ این تصمیم را نادیده گرفته است.

در یک واکنش تازه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفت تا زمانیکه طالبان به حقوق بشر احترام نگذارند و برخورد شان را در قبال زنان تغییر ندهند، ایالات متحده هرگز حکومت آن‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت.

مایکل مک‌کال روز چهارشنبه ۱۷ می (۲۷ ثور) در مصاحبهٔ اختصاصی با صدای امریکا گفت: “پیام به طالبان اینست که اگر می‌خواهند به رسمیت شناخته شوند، باید با زنان به عنوان یک قشر برابر رفتار کنند نه به عنوان ملکیت و دارایی شان. در این مورد ما موقف بسیار قوی داریم.”

نیاز به کمک‌های بشری

بر اساس گزارش ملل متحد بیش از ۳۴ میلیون نفر، به شمول بیش از ۱۵ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های بشری و محافظتی نیاز دارند.

در جامعهٔ محافظه کار افغانستان، حضور کارمندان کمک‌رسان زن ضروری است.

کودکان در افغانستان بیش از دیگران آسیب‌پذیر بوده و بیشتر از رهگذر فقر صدمه دیده اند.

نمایندهٔ یونیسف در افغانستان گفت: “آنان گرسنه از خواب بیدار می‌شوند و گرسنه به بستر خواب می‌روند. آنان برای رفع تشنگی شان به آب پاک درسترسی ندارند و نه هم کمبل نرم برای خوابیدن دارند.”

وی افزود که این کودکان به کار‌های شاقه در خانه، در جاده ها، معدن‌ها و فروشگاه‌ها عادت کرده اند.

فران ایکویزا همچنان گفت که زندگی کودکان افغان با خطر خشونت و ازدواج‌های پیش از وقت مواجه است. او گفت که “شمار زیادی از این کودکان مانند افراد بالغ بار مسوولیت خانواده‌ها را به دوش دارند. از شمار زیادی از آنان آموزش ربوده شده است – یگانه امید آنان برای زندگی بهتر”.

یونیسف می‌گوید که انتظار می‌رود ۲.۳ میلیون کودک افغان در سال جاری با سوی تغذیه مواجه شوند و از این میان ۸۷۵هزار آنان برای سوی تغذیه حاد به معالجه نیاز خواهند داشت.

یونیسف در جریان سال جاری برای کمک با ۱۹ میلیون افغان، به شمول ۱۰.۳ میلیون کودک، خواستار ۱.۶۵ میلیارد دالر بودجه شده است. اما تا اکنون کمتر از یک ربع این پول را در حالی به دست آورده که سال تقریباً به نصف رسیده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا