افغانستان

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان: ممکن حوادث خطرناکتری نسبت به ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ به وقوع بپیوندد

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران مخالف طالبان است، می‌گوید که عدم تغییر موضع جهان در برابر طالبان، ممکن سبب بروز حوادث خطرناکتری نسبت به ۱۱ سپتمبر در جهان شود.

این شورا در اعلامیه‌ای به مناسبت بیست‌ودومین سالروز حملۀ القاعده بر ایالات متحده گفت که در حال حاضر گروهی در افغانستان مسلط شده که رهبری القاعده و عاملان حملۀ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ را پناه داده بود.

در اعلامیه گفته شده که به نظر می‌رسد جهان آن حمله را از یاد برده و در حال تعامل خوش‌باورانه با طالبان است.

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان گفته است که چگونه جهان با گروهی تعامل می‌کند که هم اکنون بستر رشد، گسترش و صندور تروریزم را در منطقه و جهان فراهم کرده است.

این شورا گفته است: “اگر جهان به وضعیت فعلی افغانستان بی‌تفاوت بماند و در برابر گروه طالبان تغییر موضع ندد، ممکن است بار دیگر شاهد حوادث خطرناک‌تری نسبت به یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ باشیم. زیرا آنچه در افغانستان صورت می‌گیرد چیزی جز تقویت اندایشۀ افراطی‌گری و رشد گروه‌های تروریستی نیست”.

در حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی ۱۹ تن از عناصر القاعده که بیشتر شان اتباع عربستان سعودی بودند، چهار طیاره مسافربری را ربودند و دو طیاره را یکی پیهم به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویارک کوبیدند. در نتیجه آن حملات،‌ همه مسافران طیاره به همراه تعدادی زیادی از کسانیکه در مرکز تجارت جهانی حضور داشتند، کشته شدند.

طیاره سومی به پنتاگون در نزدیکی واشنگتن برخورد کرد و خسارات سنگینی بجا گذاشت، اما طیاره چهارمی پس از درگیری مسافران و خدمه با مهاجمان در مزرعه‌ای در شانکسویل، پنسلوانیا سقوط کرد.

در مجموع، حملات تروریستی آن روز ۲۹۷۷ کشته بر جا گذاشت.

به گفتۀ شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، طالبان طی دو سال گذشته به هیچ یک از مطالبات مردم افغانستان و جامعۀ جهانی وقعی نگذاشته و همانند گذشته افغانستان را به لانۀ امن دهشت‌افگنی مبدل کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش ماه جون گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در تناسب به گذشته از آزادی بیشتر برخورداراند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

براساس منابع، ارزیابی برخی از ادارات امریکایی با یافته‌های ملل متحد مطابقت دارد، اما شماری از مقامات امریکایی این گزارش ملل متحد را تایید نکرده و گفته اند که هیچ گونه شواهدی را مشاهده نکرده اند که این یافته‌های ملل متحد را حمایت کند.

در این حال، به تازگی جاناتن شرودن، رییس برنامه‌های مقابله با تهدیدها و آزمون‌ها در مرکز تحلیل قوای بحری ایالات متحدهٔ امریکا، نیز تایید کرده است که با آنکه در بیش از دو دههٔ اخیر حملهٔ مشابه به حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ تکرار نشده است، تلاش‌ها برای از بین بردن تهدید وسیع گروه‌های تروریستی، ناکام بوده است.

این کارشناس مبارزه با تروریزم، در صحبت با صدای امریکا، همچنین نگرانی‌ها در مورد مبدل شدن افغانستان به لانهٔ تروریزم جهانی را نیز رد نکرد.

اما طالبان حضور گروه‌های تروریستی را در افغانستان رد کرده و گفته اند که به کسی اجازه نمی‌دهند از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا