افغانستان

وزیر خارجه روسیه: غیرپشتون‌های حکومت طالبان هم طالب‌‌اند.

وزیر خارجه روسیه بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرد.

سرگی لاوروف روز جمعه ۲۵ حمل در یک نشست خبری در اوزبیکستان گفت که طالبان دولت خود را متشکل از اوزبیک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها می‌دانند، اما در واقع نمایندگان این اقوام نیز از نظر سیاسی از خود گروه طالبان‌اند.

وزیر خارجه روسیه که پس از نشست کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع صحبت می‌کرد، افزود: «هنوز تا تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راه درازی در پیش است.»

آقای لاوروف گفت که طالبان یک واقعیت است، اما این واقعیت از نظر ترکیب فراگیر نیست.

وزیر خارجه روسیه به نشست روز پنجشنبه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند نیز اشاره کرد و گفت که تمام شرکت‌کنندگان خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند.

در این نشست وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای چین، روسیه، ایران، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان حضور داشتند.

در حاشیه این نشست، حتی امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان گفت: «۲۱ ماه است منتظر دولت فراگیر هستیم.»

سرگی لاوروف در نشست خبری خود افزود که همه کشورهای همسایه افغانستان یکصدا از طالبان خواستند تا به خواست‌های جامعه جهانی رسیدگی کنند.

به گفته وی، به رسمیت شناختن حکومت جدید در افغانستان منوط به تشکیل حکومت فراگیر، مشکلات حقوقی انتخابات و تحصیل زنان است.

آقای لاوروف یادآوری کرد طالبان زمانی که قدرت را در دست گرفتند، به تشکیل حکومت فراگیر و به ریشه کن کردن تروریسم و قاچاق مواد مخدر تعهد کردند.

وزیرخارجه روسیه تصریح کرد که عمل به این تعهدات، گام مهمی در جهت به رسمیت شناختن نه تنها طالبان، بلکه دولت جدید افغانستان است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا